Gyógyhír Magazin 2016-11-14

Ehetek-e szalonnát? A nagyapám csak azt ette, és soha nem voltak szív- és érrendszeri problémái...


Válaszol: Dr. Rostás László kardiológus, a kaposvári Apponyi Magánklinika szakértője



„Dosis sola facit venenum.” (A mennyiség teszi a mérget.)   Paracelsus

Őseink valóban fogyasztották a szalonnát, de másképp éltek, többet mozogtak, gyalogoltak, fizikai munkát végeztek, és általában hetente csak egyszer ettek húst, az étrendjükben vegyszermentes zöldségek, gyümölcsök szerepeltek, sőt talán kevesebb napi stressz érte őket.

Mi is a szalonna? A házisertésnek az a zsírszövete, amely közvetlenül a bőr alá rakódik le. Nagy kalóriatartalmú élelmiszer, melynek többsége zsír, kevés fehérjetartalommal. 100 gramm szalonna energiamennyisége  kb 720 kcal, a telített és egyszeresen telítetlen zsírsavak aránya közel azonos( 40-42%), de 8-9%-ban többszörösen telítetlen zsírsavat is tartalmaz. A károsító hatás a telített zsírsavaknak tulajdonítható. A zsír  energiaforrás, és szükséges a zsírban oldodó vitaminok felszívódásához, valamint bizonyos hormonok működéséhez. A szalonna nem kevés koleszterint is tartalmaz (100mg/100g), amire szintén szüksége van a szervezetnek, egészséges egyénnek maximum napi 300 mg-ra.

Ehetünk e szalonnát? Mivel segíthetjük megelőzni a szív-és érrendszeri betegségek kialakulását? Az egészséges ember az egészséges táplálkozás során a változatos étrendre, vegyes táplálkozásra törekszik, melyben nincsenek tiltott táplálékok, de lehetnek kárt okozó mennyiségek. Ennek értelmében a mértékkel fogyasztott szalonna is beleférhet az étrendbe, de törekedni kell arrra, hogy a napi kalóriabevitel a szükséglelet ne haladja meg. Ennek 30%-át adhatja a zsír, többségében telítetlen zsírsavtartalommal. A nagyobb  telített zsírsavtartalmú  állati eredetű zsírok helyett  növényi olajok, magvak (pl. dió) részesítendők előnyben. A zsíros húsokkal szemben a halak, a sovány húsok javasoltak elsősorban, nem feledkezve meg arról, hogy a húskészítmények, hentesáruk, mint a sonka, kolbász, szalámi is jelentős zsír- és koleszterintartalommal bírnak. Gyümölcs, sok friss zöldség, esetleg párolt változatban, szintén  javasolható az étrendbe. Elsősorban a teljes kiőrlésű gabonából készült kenyér kerüljön az asztalra. A napi ételadagot  4-5 alkalomra osszuk el, s lehetőleg mindig azonos időben étkezzünk. Ne feledkezzünk meg a rendszeres fizikai tréningről, mely közepes intenzitással legalább heti 2-2,5 órát tegyen ki.


Cikkajánló


A jó, a rossz és a szénhidrát Gyógyhír Magazin
Újra és újra el kell mesélni… Gyógyhír Magazin
5 tipp viszonylag gyors fogyáshoz Gyógyhír Magazin
Régi idők karácsonyai Gyógyhír Magazin
Télvégi tisztulás - a böjt Gyógyhír Magazin
Rákbetegek járhatnak gyógyfürdőbe? Gyógyhír Magazin

Rovatok

A Gyógyhír Magazin megkérdezte Állatgyógyászat Allergia Alternatív terápiák Alvászavar Betegellátás, kórházak Betegjogok Betegségek tünetei Bőrvédelem, a bőr tünetei Cukorbetegség Daganatos betegségek Egészség - gazdaság Egészség-Tudomány Egészséges életmód, egészséges táplálkozás Egyéb Emésztőszervi betegségek Epebetegségek Étrendkiegészítők Étrendkiegészítők, vitaminok, ásványi anyagok Fájdalom, fájdalomcsillapítás Fejfájás Felsőlégúti megbetegedések, influenza Férfiak egészségügyi problémái Fertőző betegségek, járványok Fogyókúra Fül-orr-gégészet Genetika Gyermekellátás - gyermekgyógyászat Gyermekvállalás, gyermeknevelés Gyógyfürdők, strandok Gyógykonyha receptek Gyógynövények a gyógyításban Haj-bajok Hatósági hírek, figyelmeztetések Hormonális megbetegedések Ideggyógyászati megbetegedések Idősothonok Interjú Intim higiénia Kullancsok Lelki problémák, pszichiátriai betegségek Logopédia Magánegészségügy Magas vérnyomás Májbetegségek Meddőség Mobilapplikációk Mozgásszervi betegségek Nemibetegségek Neurológiai betegségek Nők egészségügyi problémái Nyaki- és gerincproblémák Olvasóink receptjei Önsegélyező- és egészségpénztárak PR cikkek Pszichiátria Pszichológia Sebkezelés, sérülések Száj- és fogászati megbetegedések Szemészet Szex, szerelem, család Szív- és érrendszeri betegségek Táplálkozási tanácsok Tesztek Tüdő- és légúti betegségek Tudomány Változó kor Védőoltások Vérszegénység, vashiány Vese- és húgyúti betegségek Visszérproblémák


adatvédelmi nyilatkozat   |   jognyilatkozat   |   elérhetőségeink   |   médiumajánlat

Weboldal üzemletetés: Iwebs


6731594 látogatónk volt eddig