Gyógyhír Magazin 2017-02-07

Étkezés változó korban


A nők ötvenéves koruk körül úgynevezett változó korba lépnek. Ilyenkor lassul az anyagcsere, táncot járnak a hormonok, emiatt kellemetlen tünetek is jelentkezhetnek.



Sok nőnek okoznak gondot a változókor tünetei, a hőhullámok, a hangulatingadozások, mások a deréktájon lerakódó plusz kilók miatt aggódnak. Ebben az időszakban csökken az ösztrogén nevű hormon szintje, lassul az anyagcsere, kevesebb kalóriát égetünk el, és nem utolsó sorban változhat az életmódunk is. A változókorba érő hölgyeknek - ha korábban nem is tették - érdemes odafigyelniük a táplálkozásukra, hiszen ezzel csökkenthetik a kellemetlen tüneteket és az egészségügyi kockázatokat. Minél idősebb valaki, annál jobban ki van téve többi között a magas koleszterinszint, a csontritkulás, a szív- és érrendszeri panaszok veszélyének. A megfelelően összeállított étrenddel és a rendszeres mozgással azonban sokat tehetünk az életminőségünk javításáért és az egészségünk megőrzéséért! Az alapvető étrend a kiegyensúlyozott és változatos táplálkozás, de mit is jelent ez a gyakorlatban?

Testnek-léleknek

Azzal mindenki tisztában van, hogy az egészséges étrend kulcsa a sok friss zöldség és gyümölcs, a lehető legkevesebb zsíros és cukros étel, a sok folyadék. Ám a változókorban bizonyos tápanyagokra még nagyobb szükség lehet. Ha tudjuk, milyen tápanyagokra van szüksége a szervezetünknek, akkor már nem is olyan nehéz összeállítani az étrendet. Törekedjünk arra, hogy minél színesebb legyen a tányérunk: a sötétzöld, leveles zöldségek (paraj vagy kel) mellé kerüljön narancssárga (például sárgarépa vagy sütőtök), piros (paradicsom vagy kaliforniai paprika) is! Dietetikusok azt tanácsolják, hogy a napot kezdjük egy nagy pohár vízzel és lehetőség szerint igyunk másfél –két litert naponta. Ne felejtkezzünk el a tejről és tejtermékekről! Magas kalciumtartalmuk, a rendszeres testmozgás és a megfelelő D-vitamin bevitel együtt segíthet megelőzni a csontritkulást is, ami a nők 80 százalékát is érintheti a klimax után. Válasszuk az alacsonyabb zsírtartalmú sajtokat és a natúr, ízesítetlen joghurtokat! A magnézium szintén fontos a csontok egészségéhez, ezen felül az idegrendszer megfelelő működéséhez is hozzájárul. Az elegendő magnézium segíthet az idegesség, feszültség legyőzésében. Az omega-3 zsírsavak elsősorban a szív és az erek egészségéért felelnek, de kutatások szerint a depresszió tüneteit is enyhítik. A tengeri halakban (főként a lazacban vagy a makrélában) elegendő mennyiségű omega-3 zsírsavakat találhatunk. Ha van rá lehetőségünk, hetente legalább kétszer együnk halat! A szakemberek az E-vitamint igazi csodaszernek tartják: nemcsak a bőr állapotán javíthat, de a menopauza tüneteit, így a mellfeszülést, a hőhullámokat és a hüvelyszárazságot is enyhíti. Egészséges nassolnivalónak tökéletesek a különböző olajos magvak, elsősorban a mandula. Ezekben nemcsak rengeteg E-vitamin van, de a magnéziumtartalmuk is nagy. Az alkohol megakadályozza a kalcium és egyéb szükséges ásványi anyagok beépülését a szervezetünkbe, ráadásul rendesen megcsapolja B- és C-vitamin raktárainkat. A koffein álmatlanságot és nyugtalanságot okozhat, ezért nem ajánlott nagy mennyiségben a kávé, a tea, a különböző energiaitalok és szénsavas üdítők fogyasztása. A zsíros és szénhidrát dús ételek, mint a tészták, sütemények és vörös húsok megterhelik a szervezetünket, illetve gátolják az omega-3 zsírsav és a kalcium beépülést. Válasszunk teljes kiőrlésű pékárut és durumtésztát, vegyük fel az étrendünkbe a zabot, akár a zabpelyhet reggelire zabkásának vagy a zablisztet főzésre, sütésre. Nemcsak sokféleképpen elkészíthető, de nagyon jó rostforrás is.

 

A hüvelyesekben található fitokémiai anyagok segítenek normalizálni az ösztrogénszintet. Néhány szójatartalmú élelmiszer, mint például a tofu megelőzi a hőhullámokat, így aztán érthető, hogy a távol-keleti kultúrákban miért képezi a diétás- illetve menopauzás étrend alapját. Előnye az is, hogy sok kalcium és magnézium van benne.

Dózsa-Kádár Dóra


Cikkajánló


Változókor – változó megítélés? Gyógyhír Magazin
Csökkentse a menopauza tüneteit! Gyógyhír Magazin
Egészséges csontok 50 év felett is Gyógyhír Magazin
Depressziót okozhat a változókor Gyógyhír Magazin

Rovatok

A Gyógyhír Magazin megkérdezte Állatgyógyászat Allergia Alternatív terápiák Alvászavar Betegellátás, kórházak Betegjogok Betegségek tünetei Bőrvédelem, a bőr tünetei Cukorbetegség Daganatos betegségek Egészség - gazdaság Egészség-Tudomány Egészséges életmód, egészséges táplálkozás Egyéb Emésztőszervi betegségek Epebetegségek Étrendkiegészítők Étrendkiegészítők, vitaminok, ásványi anyagok Fájdalom, fájdalomcsillapítás Fejfájás Felsőlégúti megbetegedések, influenza Férfiak egészségügyi problémái Fertőző betegségek, járványok Fogyókúra Fül-orr-gégészet Genetika Gyermekellátás - gyermekgyógyászat Gyermekvállalás, gyermeknevelés Gyógyfürdők, strandok Gyógykonyha receptek Gyógynövények a gyógyításban Haj-bajok Hatósági hírek, figyelmeztetések Hormonális megbetegedések Ideggyógyászati megbetegedések Idősothonok Interjú Intim higiénia Kullancsok Lelki problémák, pszichiátriai betegségek Logopédia Magánegészségügy Magas vérnyomás Májbetegségek Meddőség Mobilapplikációk Mozgásszervi betegségek Nemibetegségek Neurológiai betegségek Nők egészségügyi problémái Nyaki- és gerincproblémák Olvasóink receptjei Önsegélyező- és egészségpénztárak PR cikkek Pszichiátria Pszichológia Sebkezelés, sérülések Száj- és fogászati megbetegedések Szemészet Szex, szerelem, család Szív- és érrendszeri betegségek Táplálkozási tanácsok Tesztek Tüdő- és légúti betegségek Tudomány Változó kor Védőoltások Vérszegénység, vashiány Vese- és húgyúti betegségek Visszérproblémák


adatvédelmi nyilatkozat   |   jognyilatkozat   |   elérhetőségeink   |   médiumajánlat

Weboldal üzemletetés: Iwebs


6727479 látogatónk volt eddig