Gyógyhír Magazin 2018-10-31

Mozgással az egészségért!


Itt az ősz, a hűvösebb, esősebb idő, gyakoribbak az időjárási frontok. Az ízületi problémákkal küzdők jó, ha felkészülnek erre, hiszen a levegő lehűlésével szinte biztos, hogy felerősödnek a panaszok az arra érzékenyeknél. A krónikus ízületi gyulladásra egyelőre nincs gyógymód, ám sokféle enyhítő terápia közül lehet választani. Az egyik legpraktikusabb, legolcsóbb és legegészségesebb módszer a rendszeres mozgás.



Városi legenda vagy valóban igaz, hogy az őszi-téli időszakban a szokottnál is jobban fáj a beteg ízület? Dr. Taller Gabriella háziorvos, a téma szakértője azt mondja: igazolhatóan erősödnek a mozgásszervi panaszok hidegben, rossz időben. A légnyomásváltozás miatt a sérült, elkopott ízületek általában megduzzadnak, illetve az adott testrész feletti bőr lehűlése miatt kialakult, az ízületben okozott vérbőség is belobbanthatja a lappangó gyulladásokat. De az is előfordul, hogy a hideg miatt merevvé vált izmok okoznak nyomást, fájdalmat a háton, a nyaki részen. Sőt, ennek még pszichés hatása is lehet. Ha feszesek az izmok, az hatással van a lelki állapotunkra is. Nem véletlenül hívjuk a stresszt feszült állapotnak. Sokaknál a szeles időjárás vált ki hasonlót, náluk térd- és hátfájdalom alakul ki.

Mit tehetünk a panaszok ellen? 
Aki rosszul méri fel a terhelhetőségét, és belevág egy nem neki való edzésbe, esetleges izomláz mellett ízületi sérülésekre, húzódásra, rándulásra, az izmokat, illetve ínszalagokat érintő mikroszakadásokra, ízületi vagy ínhüvelygyulladásra is számíthat. Az ízületi állapotfelmérést érdemes gyógytornászra bízni – 
tanácsolja a doktornő, hozzátéve, hogy a rendszeres mozgás célja, hogy a törzsizmokat, a hát- és hasizmokat megerősítse, valamint az egyensúly mellett az állóképességet is fejlessze. Ha valakinek hirtelen megnő a súlya, a korábbinál nagyobb terhelést kap a gerince, és a lábak, különösen a térdek is megérzik a plusz kilókat. Megváltozik a testtartás, egyoldalú terhelések, izomfeszülések alakulhatnak ki, amelyek felgyorsíthatják a kopásos megbetegedéseket. 
A panaszok általában az 50. életév után kezdődnek – magyarázta a szakember. Először alig érezhetők a kopás következményei. A fájdalmak csak később, a betegség előrehaladottabb stádiumában jelentkeznek. Érdekes, hogy a kopás mértéke és a fájdalmak erőssége nem feltétlenül áll egymással egyenes arányban. 

Fontos a mozgás
Bármilyen különösnek tűnik, de jól megválasztott, vagyis nem egyoldalú terhelést okozó sporttal, sok mozgással megőrizhetjük ízületeink épségét – mondja a szakorvos. Természetesen akut betegség esetén pihenésre van szükség, de ha a gyulladás már enyhült, a mozgás a legjobb gyógyír. A meleg, nagyjából 28-33 fokos víz ellazítja az izmokat és csillapítja a fájdalmat. 
A vízi sportok különösen súlyos artrózis eseteiben ajánlhatók. A víz felhajtó erejének köszönhetően a test szinte súlytalanná válik, ami nagymértékben kíméli az ízületeket. Ugyanakkor a víz közegellenállásával szemben végzett tornagyakorlatok kiváló hatékonysággal erősítik az izmokat. A vízben végzett tornának bizonyos masszírozó hatása is van, aminek következtében javul a bőr, a kötőszövetek és az izomzat keringése. 
A kerékpározás kíméli a csípő és a térd ízületeit; futásnál, kocogásnál viszont érdemes figyelni a talaj minőségére és a cipő megbízhatóságára. Jó választás a nordic walking, hiszen amikor a botok segítségével sétálunk, a csípő- és a térdízületet a testsúlynak mindössze 1-1,5-szeresének megfelelő terhelés éri. 
A minőségi táplálkozás mellett szükségünk lehet néhány táplálék-kiegészítőre is. A vitaminokat mindig kúraszerűen szedjük, inkább nagyobb dózisban rövidebb szakaszokat tartva. Edzésterheléstől és igénybevételtől függően tavasszal és ősszel érdemes egy-egy olyan kúrát tartanunk, amikor glükozamin tartalmú ízület- és porcerősítőt, kollagént, D-vitamint és kalciumot fogyasztunk. 
Az őszi időszak sokaknál a meghűlésekről, nátháról, rossz közérzetről szól. Pedig nem feltétlenül kellene, hogy ez játsszon központi szerepet. Aki a testét edzi, annak jóval kevesebb esélye van a betegségekre, beleértve a megfázásos állapotokat is.
Dózsa-Kádár Dóra


Cikkajánló


Ízületek, izmok, hideg napok Gyógyhír Magazin
A néma kór Gyógyhír Magazin
Diclac®Dolo – Maradjon mozgásban! Gyógyhír Magazin
Protézisműtét után Gyógyhír Magazin
Jaj, de fáj! Gyógyhír Magazin
Mit kell tudni az ízületi tükrözésről? Gyógyhír Magazin

Rovatok

A Gyógyhír Magazin megkérdezte Állatgyógyászat Allergia Alternatív terápiák Alvászavar Betegellátás, kórházak Betegjogok Betegségek tünetei Bőrvédelem, a bőr tünetei Cukorbetegség Daganatos betegségek Egészség - gazdaság Egészség-Tudomány Egészséges életmód, egészséges táplálkozás Egyéb Emésztőszervi betegségek Epebetegségek Étrendkiegészítők Étrendkiegészítők, vitaminok, ásványi anyagok Fájdalom, fájdalomcsillapítás Fejfájás Felsőlégúti megbetegedések, influenza Férfiak egészségügyi problémái Fertőző betegségek, járványok Fogyókúra Fül-orr-gégészet Genetika Gyermekellátás - gyermekgyógyászat Gyermekvállalás, gyermeknevelés Gyógyfürdők, strandok Gyógykonyha receptek Gyógynövények a gyógyításban Haj-bajok Hatósági hírek, figyelmeztetések Hormonális megbetegedések Ideggyógyászati megbetegedések Idősothonok Interjú Intim higiénia Kullancsok Lelki problémák, pszichiátriai betegségek Logopédia Magánegészségügy Magas vérnyomás Májbetegségek Meddőség Mobilapplikációk Mozgásszervi betegségek Nemibetegségek Neurológiai betegségek Nők egészségügyi problémái Nyaki- és gerincproblémák Olvasóink receptjei Önsegélyező- és egészségpénztárak PR cikkek Pszichiátria Pszichológia Sebkezelés, sérülések Száj- és fogászati megbetegedések Szemészet Szex, szerelem, család Szív- és érrendszeri betegségek Táplálkozási tanácsok Tesztek Tüdő- és légúti betegségek Tudomány Változó kor Védőoltások Vérszegénység, vashiány Vese- és húgyúti betegségek Visszérproblémák


adatvédelmi nyilatkozat   |   jognyilatkozat   |   elérhetőségeink   |   médiumajánlat

Weboldal üzemletetés: Iwebs


6731595 látogatónk volt eddig