Gyógyhír Magazin 2020-02-07

Az elhízásnál az életmód számít, nem a gének!


Évekig tartották felelősnek az úgynevezett „elhízásgént” a testsúlygyarapodásért – abba a tudatba ringatva emberek tömegeit, hogy a túlsúly elkerülhetetlen számukra, hiszen genetikailag van beléjük kódolva. Egy új vizsgálat azonban ezt cáfolva bebizonyította, hogy az életmódbeli szokások sokkal nagyobb hatással vannak testünkre, mint a gének.



Az elmúlt évtizedekben a tudósok nagy figyelmet fordítottak arra, hogy feltárják az elhízás hátterében álló genetikai információkat, ezáltal felkínálva a lehetőséget potenciális gyógyszerek kifejlesztésére a túlsúly csökkentésére. De kiderült, hogy a szokásos vizsgálatok és életmódbeli nyomon követés lényegesen több hasznos információt szolgáltat az egészségügyi szakembereknek a páciens gondozásához, mint a gének feltérképezése. 

Több mint 2500 ember vett részt egy kutatásban, amelyet a webmd.com egészségügyi portálon publikáltak. A tudósok fiatal felnőttkortól kezdve évtizedeken át, 1985 és 2010 között nyomon követték a résztvevőket. Tanulmányozták a megfigyeltek DNS-ét, és folyamatosan követték a testtömegindex változásait. Azt találták, hogy a mozgás hatékonyabban előzi meg a testsúlygyarapodást, mint a gének, mivel a kor előrehaladtával mindenkinél nőtt a BMI – persze hacsak nem mozgott.

Egyértelműen bizonyították, hogy függetlenül a genetikai kódoltságtól, az ideális testsúly megőrzésének a legjobb módszere a rendszeres testmozgás és az egészséges étkezés. A genetika nyilvánvalóan hatással van a testalkatunkra, ám egyéb tényezők befolyása meghatározóbb. Az elhízásra való fogékonyság lehet örökölt, azonban ezt tudjuk befolyásolni viselkedésünkkel.

Mondjuk ki újra: egészséges életmódot kell folytatni!
A rossz szokások, mint például a mozgásszegény életmód és az egészségtelen táplálkozás megváltoztatását könnyebb mondani, mint megtenni. Fontos beismerni magunknak, hogy nem azért hízunk el, mert az a DNS-ünkben kódolva van, hanem mert például nem mozgunk eleget, vagy isszuk a cukros üdítőitalokat, vagy zsákszámra esszük a különböző édességeket. 

Fontos, hogy már kisgyermekkortól tudatosan étkezzünk, ugyanis a gyermekkorban felvett szokásokat, ugyan nem lehetetlen, de sokkal nehezebb megváltoztatni. Mozogjunk rendszeresen és étkezzünk minél változatosabban. Vonjuk be a gyerekeket is a főzési folyamatokba, tervezzünk aktív közös programokat, töltsünk minél több időt együtt velük a természetben.

Magyarország lakosságának 26,4%-a elhízott, vagyis testtömegindexe magasabb, mint 30. A CIA nyilvános adatbázisa által, 2016-ban készített világrangsorban a 42. helyen állunk 192 országból, ami nem túl jó arány. Érdekes hogy a lista élén az egzotikus dél-tengeri  szigetek szerepelnek. Dániában, Svájcban és Olaszországban kevesebb, mint az emberek 20%-a elhízott, így Európából ők állnak a legjobb helyen. Nem sokkal lemaradva követik őket az osztrákok, a szlovénok, a hollandok és a svédek. 

Az elhízás a betegségek előszobája
Az elhízás nemcsak esztétikai probléma, hanem számos betegség előfutára is. Az elhízottak a jövőben számíthatnak mozgásszervi betegségekre, szív- és érrendszeri problémákra, magas koleszterinszintre, diabéteszre és emésztési zavarokra. Egy új kutatás azt is bizonyította, hogy a túlsúllyal rendelkezőknél a kognitív képességek, mint például a memória és a tanulási képesség is romlanak. 
Egy 2,8 millió felnőtt adatait átfogó brit tanulmány azt mutatta, hogy akinek a testtömegindexe 30 és 34,9 között van, annál 70 százalékkal nagyobb a szívelégtelenség kockázata, mint a normál testsúlyúaknál. Ha valakinél ez az érték  35 és 40 közé esik, annak az esélye, hogy cukorbeteg legyen,  majdnem kilencszer nagyobb, mint akinek 25 alatt van a BMI-je; az alvási légzéskimaradás kockázata   pedig tizenkétszer nagyobb. Akinek 40 fölé esik a testtömegindexe, 12  százalékkal nagyobb a valószínűsége, hogy cukorbeteg lesz, és 22-szer nagyobb az esélye arra, hogy alvási légzéskimaradás alakul ki nála.

dr. Zahorán Éva
szakgyógyszerész


Cikkajánló


Mozogni kell! Gyógyhír Magazin
Mit tegyünk tavasszal lábunk egészségéért? Gyógyhír Magazin
A 6 legjellemzőbb tényező, amin elbukhat a figyelmünk Gyógyhír Magazin
Napnál is világosabb Gyógyhír Magazin
Vigyázz, kész! Rajt? Gyógyhír Magazin
6 tanács – így étkezzen egészségtudatosan! Gyógyhír Magazin

Rovatok

A Gyógyhír Magazin megkérdezte Állatgyógyászat Allergia Alternatív terápiák Alvászavar Betegellátás, kórházak Betegjogok Betegségek tünetei Bőrvédelem, a bőr tünetei Cukorbetegség Daganatos betegségek Egészség - gazdaság Egészség-Tudomány Egészséges életmód, egészséges táplálkozás Egyéb Emésztőszervi betegségek Epebetegségek Étrendkiegészítők Étrendkiegészítők, vitaminok, ásványi anyagok Fájdalom, fájdalomcsillapítás Fejfájás Felsőlégúti megbetegedések, influenza Férfiak egészségügyi problémái Fertőző betegségek, járványok Fogyókúra Fül-orr-gégészet Genetika Gyermekellátás - gyermekgyógyászat Gyermekvállalás, gyermeknevelés Gyógyfürdők, strandok Gyógykonyha receptek Gyógynövények a gyógyításban Haj-bajok Hatósági hírek, figyelmeztetések Hormonális megbetegedések Ideggyógyászati megbetegedések Idősothonok Interjú Intim higiénia Kullancsok Lelki problémák, pszichiátriai betegségek Logopédia Magánegészségügy Magas vérnyomás Májbetegségek Meddőség Mobilapplikációk Mozgásszervi betegségek Nemibetegségek Neurológiai betegségek Nők egészségügyi problémái Nyaki- és gerincproblémák Olvasóink receptjei Önsegélyező- és egészségpénztárak PR cikkek Pszichiátria Pszichológia Sebkezelés, sérülések Száj- és fogászati megbetegedések Szemészet Szex, szerelem, család Szív- és érrendszeri betegségek Táplálkozási tanácsok Tesztek Tüdő- és légúti betegségek Tudomány Változó kor Védőoltások Vérszegénység, vashiány Vese- és húgyúti betegségek Visszérproblémák


Adatvédelmi nyilatkozat   |   Jognyilatkozat   |   Elérhetőségeink   |   Médiumajánlat   |   Gyógypedagógus állások

Weboldal üzemletetés: Iwebs


6808110 látogatónk volt eddig