• 2021. január 28., csütörtök

Vérpezsdítő tippek


2018.04.25

Hogy a keresztrejtvények, logikai játékok vagy más fejtörők a leghatékonyabbak az agy képességeinek megőrzéséhez, egyelőre nem tudjuk. Az azonban biztos, hogy rendszeres agytorna nélkül gyengülnek kognitív képességek.



Agyunknak folyamatosan vérre és oxigénre van szüksége, a szívünkből jövő vér mintegy 20%-át ez a szervünk kapja. Az agy felé irányuló véráramlás 10 másodpercet meghaladó megszűnése eszméletvesztéshez vezet. Oxigénhiány vagy alacsony vércukor- (glükóz-) szint, esetleg különböző mérgező anyagok perceken belül az agy működészavarát idézik elő. Ha az agyi véráramlás csökken, az agy azonnal arra ösztönzi a szívet, hogy gyorsabban és erősebben verjen, ezáltal több vért pumpálva ki magából. Amennyiben a vércukorszint esik le, az agy a mellékveséknek üzen, és azok nyomban adrenalint választanak ki, amire a máj cukortartalékainak mozgósításával reagál. Majdnem minden harmadik magyarnak agyi vérkeringési problémái vannak – derül ki a Magyar Neuroszonológiai Társaság összefoglalójából –, ami álmatlanságot, memóriazavarokat, de végső esetben akár stroke-ot is okozhat. A kálcium, a magnézium, a vas és a kálium az idegműködés számára nélkülözhetetlen ásványi anyagok.

Mi kell az agynak? 
A stressz nagyon megterheli az agyat, és olyan veszélyes anyagokat szabadít fel a hippocampusban, amelyek károsítják az emlékezési központot és más agyi területeket. A jóga, a meditáció és más relaxációs technikák segítenek ellazulni. Az omega-3 zsírsavak nagyon fontosak az agyi működési folyamatokhoz. Együnk sok tengeri halat, olajos magvakat! Ha nem alszunk eleget, az agyi fehérjék nem megfelelően épülnek be, ez pedig jelentősen megnehezíti az emlékezést és a tanulást. A megelőzhető civilizációs betegségek – cukorbetegség, elhízás, magas vérnyomás – mind hatással vannak agyi működésünkre is. A szisztémás betegségek növelik a memóriagondok kialakulásának esélyeit, ezért jobban tesszük, ha lemondunk a dohányzásról, a telített zsírsavakról és a koncentrált cukorbevitelről.

Dózsa-Kádár Dóra 

 


Gyógyhír Magazin

Cikkajánló


Így csökkentheti a demencia kialakulásának esélyét Gyógyhír Magazin

Szélütés – a gyors cselekvés életet ment! Gyógyhír Magazin


Megjelent a GYÓGYHÍR MAGAZIN
januári száma


Patikákban ingyenes.
Kérje gyógyszerészétől!
Legális patikai webáruházak
Regisztrált étrendkiegészítők listája
Kulcsszavak


higiénia fogyás étkezés koronavírus költő gyerekek gyász maszk járvány kávé tudományos kutatás élettani hatás cukorbetegség járvány adományozás egyetem gyógyszergyár idős egészség testsúly női egészség stroke egészséges életmód megelőzés teszt szűrés légszennyezettség elhalálozás infografika elhízás karantén kutatás napozás napvédelem leégés fogászat jövő depresszió internet közöségi média függőség ajándék repülőjegy egészségügyi dolgozó betegség tüdőbaj allergia tej egészséges táplálkozás menopauza női egészség betegség till attila stressz magány bőrvédelem napozás herpesz testápolás körömvirág hüvely daganatos betegségek vashiány Richter Egészségváros megelőzés környezetvédelem évforduló évforduló otthoni tanulás szívtritmuszavar pitvarfibrilláció Richter Gedeon Nyrt. író visszér daganatos betegségek Vincze Lilla pszichológia zúzódás epepanaszok természetes öregedés vérplazma oltás ételrecept orvostudomány időskor demencia nyereményjáték rövidlátás Semmelweis Egyetem tóth auguszta szénhidrát táplálkozás felfázás fájdalomcsillapítás pihenés pihenés alvás HPV szűrés szemészet ízületi betegségek gyógyfürdő home office csézy sebkezelés zöldségek egészséges táplálkozás wc emésztés székelés ízület herpesz aids mozgás tüdőrák tiszta levegő dohányzás nátha megfázás gyógyfürdők tóth vera covid hobbi prosztata nátha influenza karácsony fáradtság vaspótlás tolerancia kertész zsuzsa emésztés mozgás izület bélrendszer infkuenza bakteriális fertőzés feledékenység memóriazavar rossz szokás pozitív gondolkodás borbás gabi borbás marcsi répafélék brokkoli daganatos betegségek vashiány fáradtság Élet Kis Virága Alapítvány bőrszárazság gyógynövények