• 2020. augusztus 15., szombat

Miért fontos a vaspótlás?


2020.02.06

Sokan nem tudják, hogy a vas elengedhetetlen a szervezet egészséges működéséhez. A hemoglobin szállítja a szervezetben az oxigént a sejtekhez, szerepe van immunrendszerünk működésében, az idegrendszeri folyamatokban, az agy fejlődésében és a DNS-szintézisben is.



Fáradékony és kimerült mostanában? Könnyen elképzelhető, hogy nem visz be elegendő vasat a szervezetébe. Egy egyszerű vérvétellel könnyen meg lehet állapítani. Egy felnőtt ember átlagos vasszükséglete napi 10-15 mg közé esik, ez azonban számos esetben, például várandósság, serdülőkor vagy élsportolók esetében fokozódik.

Vashiány esetén romlik átlagos egészségügyi állapotunk. Fáradtabbak vagyunk, nem jó a közérzetünk, kevesebb az energiánk, rosszabb a koncentrációkészségünk, töredeznek a körmeink, akár menstruációs zavar vagy hajhullás is felléphet.

Vasat a szervezetünk nem képes előállítani, ezért külső forrásból kell pótolnunk. Mivel a vas felszívódása és biohasznosulása elég rossz, a vérbe csak a táplálékban található vasmennyiség töredéke kerül be. Jelentős vasforrás a vörös hús, a máj, a tojás, a hüvelyesek, a cékla, a spenót és a vörös szőlő. Azonban jó tudni, hogy a növényekben található vas sokkal kevésbé szívódik fel, mint az állati, ezért a húsmentes étrendet követőknek mindenképpen szükséges a vaspótlásról gondoskodniuk. Szerencsére ez az elem étrend-kiegészítőkkel vagy súlyosabb hiány esetén gyógyszerrel is hatékonyan pótolható. Segíti a vas felszívódását a C-, B1-, B2-, B6- és B12-vitamin, a cink valamint a réz, ezért javasolt őket kombinálva szedni.

A B-vitamin szerepe 
A B-vitaminok mindamellett, hogy segítik a vas felszívódását, kiemelten fontos szerepet játszanak a vérképzésben, a megfelelő idegi ingerületátvitel biztosításában és a zsírsavak metabolizmusában. Vízben oldódó vitaminok, ezért szervezetünk csak kis mennyiségben tudja tárolni. Túladagolás ritkán lép fel, mert a vizelettel ürülnek. Kiegyensúlyozott, vegyes táplálkozás mellett ritkán lép fel B-vitamin-hiány. Azonban a szélsőséges diéták, túlzott alkoholfogyasztás vagy emésztőrendszeri betegségek esetén kialakuló hiányállapot komoly gondot tud okozni.

A B1-vitamin, vagy tiamin hiányában károsodik a szénhidrát-anyagcsere, idegrendszeri, illetve szívproblémák léphetnek fel.A B2-vitamin, azaz riboflavin hatással van a szaporodásra, a növekedésre, a haj, bőr, köröm és nyálkahártya állapotára, valamint a fehérje-, szénhidrát- és zsíranyagcserére.
A B6-vitamin, vagy más néven piridoxin fontos koenzimek kiindulási alapja, melyek kulcsszerepet játszanak a fehérje-, zsír- és szénhidrát-anyagcserében. Szükséges az emésztő-, ideg-, és immunrendszer megfelelő működéséhez, továbbá a hemoglobin szintéziséhez.
A B12-vitamin, vagyis cianokobalamin, nélkülözhetetlen többek között az idegszövetek egészségéhez, az agy megfelelő működéséhez és a vörös vérsejtek termelődéséhez.

dr. Zahorán Éva • szakgyógyszerész


Gyógyhír Magazin

Cikkajánló


Mit kell tudnunk a vashiányról? Gyógyhír Magazin

Mikor figyeljünk oda fokozottan a vasbevitelre? Gyógyhír Magazin

Hogyan küzdjünk hatékonyan a vashiány ellen? Gyógyhír Magazin

Egy hiánybetegség, ami felett gyakran átsiklunk Gyógyhír Magazin

Felismerni és megelőzni a vashiányt Gyógyhír Magazin

Egy nélkülözhetetlen mikroelem: a vas Gyógyhír Magazin


Megjelent a GYÓGYHÍR MAGAZIN
augusztusi száma


Patikákban ingyenes.
Kérje gyógyszerészétől!
Legális patikai webáruházak
Regisztrált étrendkiegészítők listája