• 2025. július 01., kedd

Teljesítmény és szeretet – hogyan teljesíthet jobban a gyerek?


2016.10.03

Ősszel a szülők újra aggódva figyelik az iskolai eredményeket. Tud-e még javítani a gyerek? Elég lesz-e a pontszám a felvételihez? Bejut-e a választott iskolába vagy a választott szakra? Hogyan teljesít? És hogyan érhető el, hogy jobban teljesítsen?



Az „engem szeretnek” élménye vagy a szeretetlenség traumája egy életen át elkísér, és meghatározza a teljesítményhez fűződő viszonyt is. A gyermek a környezettel fenntartott kapcsolata során fejlődik, új és új feladatokkal szembesül, és ezek sikeres megoldása révén tud továbblépni a következő fejlődési fázisba. Ha kisebb korában nem éli meg, hogy a világban jó lenni és bízhat az emberekben, hogy kezdeményezhet, lehet saját akarata, szándékai, akkor lelki értelemben nem tud továbblépni a teljesítmény felé. Mindig bizonytalanul mozog majd a világban, túlzottan figyel a lehetséges veszélyekre, keresi és kéri mások megerősítését, és emiatt nehéz lesz számára, hogy saját célokat tűzzön ki, és ki is tartson a megvalósítás felé vezető úton. A valódi teljesítmény-igény belső igény, ám az sem mindegy, hogy ez a belső igény másoktól, vagy magunkból indul. Ha a gyerek azt érzi, hogy önmaga nem elég, nem méltó a szeretetre és bizalomra, akkor – éppen azért, hogy szeressék – a magáévá, tehát „belsővé” teheti a külvilág (a szülő, a tanár, az edző) igényeit azért, hogy így elfogadják. Ha nem is igazán őt, de legalább őt a tettein, a teljesítményén keresztül. Ha ez a helyzet, amit tesz, kifejezheti ugyan tehetségét és képességeit, de nem a saját vágyaira, akaratára alapozódik. Mindig lesz ezekben a tevékenységekben valami idegen, és bizonytalan lesz abban is, hogy valójában mi az, amit igazán csinálni szeretne. Nem tud igazán gondolkodni azon, hogy ő vajon mit akar. Nem tanult meg akarni, mert nem engedték meg neki. A teljesítményhez szükséges belső elszántság legtöbbször csak ideig-óráig van jelen, emiatt nehéz kitartani. A jó teljesítményt nem kíséri a büszkeség érzése, ami pedig szükséges lenne ahhoz, hogy a jövőbeni nehézségeket vállalni tudja. Ráadásul a sikereknek ebben az esetben nem lesz igazi értéke, csak akkor, ha szeretet is párosul hozzá – rajongás, vagy nyílt, kifejezett elismerés újra meg újra. A gyermek (és később a felnőtt) nem tudja megélni magának a tevékenységnek az örömét, és a siker elveszti a fényét, ha nem mondja rá valaki más: „Jól csináltad, szuper vagy”. Ha a teljesítményhez a megalázottság és bántalmazás traumája fűződik (gondoljunk csak a hírekre az élsportoló gyerekek bántalmazásáról), akkor – mivel ezeket a testi és lelki fájdalomélményeket hajlamosak vagyunk elfojtani – nehéz emlékezni még a sikerekre is, arra, hogy mi is a jó ebben az egészben, hogy miért is csináljuk (és csinálnánk meg újra és újra).

A szeretet védőhálója

Hinni kell a gyerekben, és időt kell adni neki arra, hogy megtalálja azt, ami valóban érdekli. Meg kell mutatnunk, hogy nem a teljesítményéért szeretjük – nem kell „valamilyenné” válnia ahhoz, hogy elnyerje szeretetünket és megbecsülésünket. Szeretjük akkor is, ha hibázik, ha kudarcot vall – a szeretetünk védőhálója van alatta. 


Gyógyhír Magazin

Cikkajánló


Ne pánikolj! Gyógyhír Magazin

Kognitív fejlesztéssel segíthetjük gyermekeinket Gyógyhír Magazin

Gyerekkori szorongás és stressz oldása Gyógyhír Magazin

Így tehető élhetővé és szerethetővé egy egyedül élő otthona Gyógyhír Magazin

Veszélyek a munkahelyen: valóban egészséges környezetben dolgozunk? Gyógyhír Magazin

Hova forduljunk pszichiátriai jogsértés esetén? Gyógyhír Magazin


Megjelent a GYÓGYHÍR MAGAZIN
júniusi száma


Patikákban ingyenes.
Kérje gyógyszerészétől!
Legális patikai webáruházak
Regisztrált étrendkiegészítők listája