• 2020. július 05., vasárnap

Pihenés testnek, léleknek – a wellness


2016.10.03

Wellnessnek eredetileg az egyénre szabott egészégmegőrző programok összességét nevezzük, melyeket nemegyszer különböző gyógykezelésekkel párosítanak. Egész turisztikai ágazat szerveződött a többnyire erre szakosodott szállodákban elérhető wellness-szolgáltatásokra – hogyan segítenek ezek megőrizni a pszichés és fizikai egészséget?



Magyarországon a gyógy- és egészségturizmus lendületesen fejlődő ágazat, amely nemcsak itthonról, hanem külföldről is számos vendéget vonz. Ez többek között azért lehetséges, mert hazánkban világviszonylatban is kiemelkedően sok helyen található gyógy- és termálvíz: közel 400 település rendelkezik ilyen vizekre alapozó fürdővel. Mindeközben a hazai wellness-szállók száma már a százat közelíti, a felhozatal tehát bőséges.

Sport, víz, masszázs

Azt talán nem kell bizonygatni, hogy már önmagában segít megszabadulni a stressztől és ennek testilelki következményeitől, ha néhány napot megszokott környezetünkből kiszakadva töltünk. Ezt a hatást erősíti a wellness-szállók speciális kínálata, amely egészségünk, frissességünk megőrzését szolgálja. Sok helyen nyílik alkalmunk úgynevezett aerob sportokat űzni: ezek közé tartoznak a gyaloglás, kocogás, úszás, kerékpározás. A fizikai-mentális feszültséget oldják a vizes szolgáltatások is, így a fürdőzési lehetőség (esetleg gyógyvízkivonatot tartalmazó vízben), a különböző szaunák és izzasztókamrák. Kedvezően hatnak bőrünk egészségére (és szépségére) a dörzs- és a cellulitismasszázs, a különböző (például alga-) pakolások. A szív- és keringési rendszer épségének megőrzéséhez hasznos eszközök a legtöbb wellness-hotelban rendelkezésre álló úgynevezett cardiogépek: ilyenek a futó- és taposógépek, vagy az ellipszistaposó. Ezek használata egyben zsírégetéshez, fogyáshoz is hatékony.

Krónikus betegséggel óvatosan!

Ha valamilyen krónikus betegségben szenvedünk, utazás előtt mindenképp érdemes kikérni kezelőorvosunk véleményét. A szív- és keringési zavarokban szenvedőknek például általában nem ajánlják a szaunázást, mint ahogy a forró vizes fürdőzést sem. Bizonyos mozgásszervi megbetegedések, reumás panaszok esetén viszont egyes gyógyvizek kimondottan javallottak. Az is jó, ha tisztában vagyunk fizikai teljesítőképességünkkel, mielőtt jelentkezünk egy többnapos edzésprogramra. És a végére még egy jó tanács: ha már amúgy is egészségünk megőrzése a cél, igyekezzünk tudatosan étkezni a wellnessezéssel töltött napokban. Akadnak helyek, ahol ellenőrzött körülmények között vehetünk rész például léböjtkúrán, másutt igényünk szerint kérhetünk diétás, gluténmentes és diabetikus fogásokat. A legtöbb szállóban viszont bőséges büféreggelit kínálnak, és ez a napi három étkezéssel (amire, valljuk be, hétköznapokon nem mindig jut időnk) oda vezethet, hogy felszalad ránk pár kiló. És ennek biztos senki nem örül – hacsak nem kimondottan ez volt a cél…

A Magyar Turisztikai Ügynökség tavaly publikált (a Központi Statisztikai Hivatal adatain alapuló) összeállítása szerint a hazánkon belül többnapos utazást tervezők csaknem 4 százaléka kerekedik útra kimondottan azzal a céllal, hogy tegyen valamit egészsége megőrzéséért – ez összesen több mint 560 ezer utazást jelent évente.

P. B. 


Gyógyhír Magazin

Cikkajánló


Nyolc érv a sörivás mellett Gyógyhír Magazin

Ezért kell több vas a nőknek, mint a férfiaknak Gyógyhír Magazin

Viszlát, puffadás! Gyógyhír Magazin

Nyers tej: biztonságos-e a fogyasztása? Gyógyhír Magazin

Hogyan lehetünk idősen is egészségesek? Gyógyhír Magazin

5+1 ok, amiért hasznos a koffein Gyógyhír Magazin