

2017. november 1. nagyon fontos dátum a magyar egészségügy történetében. Élesben is működni kezd az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér, ami az informatika által nyújtott lehetőségeket kihasználva biztosítja, hogy a betegek ellátása hatékonyabb legyen. A rendszer működésének az első jele az e-recept lesz, amelyet már november 1-jétől használni fogunk.
– Mi változik idén novembertől?
– Egy egészen új rendszer kezd „élesben” működni: az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT). Elemei: e-recept, e-beutaló, e-eszt lakossági portál.
– Mi az értelme az új rendszernek?
– Az EESZT célja, hogy az egészségügyi szolgáltatók összekapcsolásával és a nekik létrehozott kommunikációs tér megalkotásával kiaknázza az e-egészségügyben rejlő lehetőségeket. Könnyebb lesz elérni az ellátás során keletkezett dokumentumokat, lehetővé válik az adatok egységes kezelése és a hatékony elemzés, ami segít a betegeknek és az orvosoknak is. Az önt ellátó orvos megismerheti a teljes kórelőzményét és a vizsgálati eredményeit, így hatékonyabb lesz a kezelés. A háziorvosa például nem beutalót ír, hanem időpontot foglal a szakrendelésre. Vészhelyzetben a mentőorvos is elérheti az ön legfontosabb egészségügyi adatait anélkül, hogy ön a teljes kórtörténetét magával hordaná.
– Kik fogják használni a rendszert?
– A kórházi és a háziorvosok, az asszisztensek, a gyógyszerészek, a szakasszisztensek. Összesen kb. 10 ezer egészségügyi szolgáltatót kell a rendszerhez csatlakoztatni. November 1-jétől kötelezően csatlakoznak a közfinanszírozott egészségügyi ellátást nyújtó intézmények (alapellátás, járó- és fekvőbeteg ellátás) és a gyógyszertárak. A magánszolgáltatóknak és az Országos Mentőszolgálatnak még van egy évük.
– Mindenki látni fogja az adataimat?
– Nem, az előbb felsorolt szakemberek csak végzettségüknek és intézményi szerepkörüknek megfelelő tartalmakat érhetnek el. A legérzékenyebb egészségügyi adatait csak azok látják, akik az adott szakterületen dolgoznak. Az adminisztratív munkakörben dolgozók például nem kapnak jogosultságot az Ön egészségügyi adatainak megtekintésére. Az ellátás során fontos egészségügyi adatok elérése csak emeltszintű bejelentkezéssel, többszörös azonosítás után lehetséges.
– Én elérhetem a saját magammal kapcsolatos adatokat?
– Igen, az ügyfélkapun kell bejelentkeznie, és az érvényes TAJ-számát is meg kell adnia. Ha nincs internet-hozzáférése, bármelyik Kormányablaknál intézkedhet. Arra is mindenkinek lehetősége van, hogy letiltsa az adatait. Az önrendelkezés lehetősége már lapunk megjelenésekor is él. Azzal azonban jó tisztában lenni, hogy a vonatkozó törvény értelmében sürgős szükség esetében a sürgősségi ellátást végző orvos a tiltások ellenére is megtekintheti az egészségügyi adatokat, kivéve azon e-profil adatokat, melyeknek a feltöltését tiltotta le a páciens, azok ugyanis be sem kerülnek a rendszerbe.
– Milyen adatok vannak rólam a rendszerben?
– Lehet, hogy még semmilyenek. Adatok akkor kerülnek az EESZT-be, ha olyan intézményben kap ellátást, amely már csatlakozott a rendszerhez. A szabad csatlakozásra 2017. szeptember 1-től volt lehetőség. A régi dokumentumok és adatok nem kerülnek be a rendszerbe.
– Mi változik a gyógyszerkiváltás során?
– Nem vényt kap az orvostól, hanem felírási igazolást. Ez pontosan úgy fog kinézni, mint a jelenlegi papírvény, csak egy plusz e-recept vonalkódot tartalmaz. Ez tulajdonképpen csak arra szolgál, hogy ön tudja, milyen gyógyszert fog kapni: mindössze a személyi igazolványa és a TAJ-száma segítségével kiválthatja a gyógyszert, illetve ha nincsenek önnél az okmányai, a felírási igazolásra is megkapja. 2019. január 1-jétől az orvos csak akkor nyomtat felírási igazolást, ha ön kéri.
– Más is kiválthatja a gyógyszerem?
– Igen, a gyógyszert odaadják annak, akinél a felírási igazolás van, ahogyan eddig is történt a hagyományos vénynél.
Forrás: e-egeszsegügy.gov.hu