• 2025. július 01., kedd

Pikkel a tanár a gyerekemre?


2017.10.16

Feldúltan érkezik haza a gyerek az iskolából: „A K. (a tanár neve) direkt kevesebb pontot adott a dolgozatomra, pedig pont ugyanazt írtam, mint a B. (a padtárs neve). Mindig lepontoz! Miért engem szúrt ki magának? Ez nem igazság! K. pikkel rám!” Mit tegyen, mit tehet a szülő egy ilyen helyzetben?



A legfontosabb, hogy ne engedjen utat zsigeri indulatainak, igyekezzék reakcióit tudatos kontroll alatt tartani. Őrizze meg a nyugalmát és tegyen fel tisztázó kérdéseket, tájékozódjon. Kérdezzen rá az elbeszélt történet homályosabb részeire, tisztázza az esetleges ellentmondásokat. Ha van kapcsolata a gyerek osztálytársaival, őket is megkérdezheti. A feldúlt gyereket természetesen mindenekelőtt meg kell nyugtatni, éreznie kell, hogy a szülő biztos érzelmi hátteret nyújt számára a nehéz élethelyzeteiben. Ezért nem jó, ha a szülő közömbös marad, elengedi a dolgot a füle mellett, és csak legyint az egészre. Ám az elvtelen elfogultság sem szolgálja a gyermek érdekeit. Mindközül talán a legrosszabb reakció, ha a szülő a gyerekkel szembeni egyéb elégedetlenségének ismételt kifejezésére használja fel az esetet, és a tények ismerete nélkül olyasmivel gyanúsítja meg, amit a gyerek nem követett el. Ez a szülői hozzáállás egyenes út ahhoz, hogy a gyerek végül semmit ne mondjon el otthon. („Mi volt ma a suliban? Semmi.” Ismerős?)
Az összegyűjtött információk alapján indokoltnak tűnhet a szülő számára, hogy felkeresse a tanárt a következő fogadóóráján, vagy soron kívüli találkozó keretében. A szülő (és a gyerek) számára rövid és hosszabb távon az a legjobb, ha a tanárral való beszélgetés során végig tárgyszerű és higgadt marad, kerüli a támadó, számon kérő stílust. Ha a tanár megtámadva érzi magát, előfordulhat, hogy bezárkózik, védekező pozíciót vesz fel, mint ilyenkor általában a legtöbb ember. Pedig a szülőnek – éppen a gyerek miatt – az az érdeke, hogy megismerje a tanár álláspontját is, ezért nem szabad elidegenítenie. Az esetek egy részében kiderülhet, hogy a gyerek által felpanaszolt magatartás a tanári oktató-nevelő-ellenőrző munka része, ami időlegesen ellentétes lehet a gyerek pillanatnyi törekvéseivel. Például a bevezetőben említett esetben fény derülhet rá, hogy a gyerek a padtársáról leste, másolta le azt, amit írt, esetleg nem is első alkalommal, a tanár pedig úgy „honorálta” a tevékenységét, hogy pedagógiai megfontolásból nem adott pontot a dolgozatnak az érintett részére. A szülő és a tanár ilyenkor természetes szövetségesei (kellene, hogy legyenek) egymásnak, és a szülőnek azt kell megtudakolnia, mit tehet a gyerek, hogy javítson a tudásán, jobban megértse a tananyagot. A tanárnak ez jó alkalom, hogy megismertesse a szülővel a saját pedagógia elveit, egyúttal további információkat kapjon a rábízott gyerekről.
A tanárral való kommunikáció során azonban az is felszínre bukkanhat, hogy benne valamilyen egyéb okból negatív érzések ébredtek a gyerekkel szemben, aminek kevés köze van a gyerek tanulmányi teljesítményéhez. A szülőnek egy ilyen helyzetben nem könnyű megőriznie a nyugalmát és folytatni a nem támadó kommunikációt, mégis mindenkinek az a legjobb, ha megpróbál empatikus maradni. Legyen például az a kiindulópontja, hogy a tanár nem eleve rosszindulatú, nem a személyiségében van valami olyan vonás, ami ilyen megnyilvánulásokat eredményez. Lehet, hogy a tanár éppen egy rossz életszakaszában van, nehézségei vannak a magánéletében, megrekedt, esetleg kiégett a munkájában. Egy empatikus szülői hozzáállás adott esetben sokat segíthet, hogy visszanyerje pozitív elkötelezettségét a hivatása és a gyerekek iránt. Ugyanakkor azonban fontos, hogy a szülő kellően határozott is legyen és egyértelműen jelezze, ha azt érzékeli, hogy a tanár átlépett egy képzeletbeli határt, ami a gyermek érdekében tett pedagógiai lépéseket, és az iskolába nem való személyeskedést választják el egymástól. Végül, a szülőnek határozottan vissza kell utasítania, ha azt tapasztalja, hogy a gyerek a tanár gúnyolódásának, negatív diszkriminációjának, esetleg zaklatásának a célpontjává vált. Elvétve, de ilyen is előfordulhat. Valószínű, hogy ekkor tovább kell vinnie a dolgot, és konzultálnia kell az iskola vezetésével.

Fábián Tamás
pszcihológus


Gyógyhír Magazin

Cikkajánló


Ne pánikolj! Gyógyhír Magazin

Kognitív fejlesztéssel segíthetjük gyermekeinket Gyógyhír Magazin

Gyerekkori szorongás és stressz oldása Gyógyhír Magazin

Így tehető élhetővé és szerethetővé egy egyedül élő otthona Gyógyhír Magazin

Veszélyek a munkahelyen: valóban egészséges környezetben dolgozunk? Gyógyhír Magazin

Hova forduljunk pszichiátriai jogsértés esetén? Gyógyhír Magazin


Megjelent a GYÓGYHÍR MAGAZIN
júniusi száma


Patikákban ingyenes.
Kérje gyógyszerészétől!
Legális patikai webáruházak
Regisztrált étrendkiegészítők listája