• 2020. augusztus 15., szombat

Vitaminokkal a téli egészségért


2018.01.04

Kevés napfény, a friss zöldségek és gyümölcsök szűkebb választéka, a hideg, nedves idő miatti gyakoribb meghűléses betegségek – a téli hónapokban sok szülő dönt gyermeke immunrendszerének erősítésére valamilyen vitaminkészítmény mellett. Mire ügyeljünk, amikor ilyen terméket választunk?



A D-vitamin elnevezés több kémiailag különböző, de azonos biológiai hatást kifejtő vegyületet takar.

A multivitamin-készítmények előnye, hogy fogyasztásukkal többféle vitamin, ásványi anyag, nyomelem stb. előnyös hatását kombinálhatjuk. A legtöbbjük tartalmaz C-vitamint, nem véletlenül: az aszkorbinsav néven is ismert vegyület alapvető fontosságú szervezetünk megfelelő működéséhez, jótékony élettani hatásait szinte lehetetlen felsorolni. Erősen antioxidáns hatású, segít megőrizni a bőr, az izomzat, az inak épségét. Szerepet játszik a kötőszövetek felépítéséhez alapvető jelentőségű kollagének előállításában. Erősíti az immunrendszert, hatására gyorsul a sebgyógyulás, a felépülés a megfázásos betegségekből.

A D-viatmin is nagyon fontos
Szintén különösen fontos a téli időszakban a D-vitamin pótlása. Ugyan – szemben a C-vitaminnal – szervezetünk képes előállítani, de ehhez a bőrünket érő kellő mennyiségű, megfelelő hullámhosszú UV-B sugárzás szükséges. A D-vitamin részt vesz a megfelelő izomfunkció megőrzésében, szerepet játszik az immunrendszer megfelelő működésében. Különösen fontos, hogy a fejlődő szervezet elegendő mennyiséghez jusson belőle, hiszen a D-vitamin alapvető szerepet játszik a csontosodás folyamatában. Ezen kívül segíti egyes anyagok, így a foszfor és a kalcium felszívódását.
A kalcium pótlása szintén a csontok, a fogazat szempontjából lényeges, hiszen ezek alapját kalciumsók alkotják. Fontos forrásai a tej és a tejtermékek, azonban ezeket laktózérzékenyek például nem fogyaszthatják.

Kicsi, de sokat számít
A kisebbeknek kifejlesztett multivitamin-készítmények között olyanokat is találunk, amelyek a vitaminok mellett úgynevezett nyomelemeket is tartalmaznak. Bár ezek tömegaránya nagyon alacsony a testünkben, egészségünkhöz mégis nélkülözhetetlen a jelenlétük. Így a szervezetünk mindössze kb. 2,5 gramm cinket tartalmaz (magas a koncentrációja pl. a szemben és a hajban), de súlyos hiányállapota gyerekeknél például törpenövést eredményezhet. Ezen kívül a cink számos enzim alkotóeleme, többek között a hasnyálmirigyben termelődő inzuliné. Vagy jódból alig 15-20 milligramm található az emberi testben (túlnyomó többségében a pajzsmirigyben), ám a pajzsmirigyhormonok összetevőjeként befolyásolja a növekedést, az anyagcsere-folyamatokat, az idegrendszer működését, és áttételesen a vérkeringésre is hat.

Néhány jó tanács
Ne feledjük, hogy még a legkiválóbb táplálékkiegészítők sem helyettesítik az egészséges, kiegyensúlyozott étrendet, ezért mindig fordítsunk figyelmet gyermekünk helyes táplálkozására. Mindig alaposan olvassuk el a termékismertetőt – egyes készítmények például túladagolva hasmenést okozhatnak, ami a kicsik esetében több lehet egyszerű kellemetlenségnél, hiszen esetükben kiszáradáshoz vezethet. Végül tartsuk szem előtt, hogy a különböző vitaminkészítmények a megelőzést szolgálják, nem az orvoslást: a kicsik bármilyen panaszával forduljunk szakemberhez.

P. Gy.


Gyógyhír Magazin

Cikkajánló


Ne orroljon érte! Gyógyhír Magazin

Hogy kaphatjuk el a megfázást? (És hogy kerüljük el?) Gyógyhír Magazin

Téli bajaink Gyógyhír Magazin

Miért pont télen támad a megfázás és az influenza? Gyógyhír Magazin

Ha sokszor megfázik a kisbaba nem nagy baj, de ne vegyük félvállról Gyógyhír Magazin

Levegőt! Gyógyhír Magazin


Megjelent a GYÓGYHÍR MAGAZIN
augusztusi száma


Patikákban ingyenes.
Kérje gyógyszerészétől!
Legális patikai webáruházak
Regisztrált étrendkiegészítők listája