• 2020. augusztus 13., csütörtök

Élet-erő


2018.12.28

A vitamin olyan anyag, ami akkor okoz betegséget, ha nem esszük meg – vallotta Szent-Györgyi Albert. A vitaminok olyan tápanyagok, amelyek energiát nem adnak, mégis fontosak, és mivel szervezetünk nem tudja előállítani őket, csak a táplálékkal (vagy tablettában illetve más forrásból) juttathatók a szervezetbe.



 



A vitaminok egy része vízben oldódó (ilyen például a C-vitamin és a B-vitamin-család), más részük zsírban oldódik jól (könnyen megjegyezhető rövidítésük: a DEKA vitaminok, azaz az A-, E-, D- és K-vitamin). Míg az előbbiekből a felesleg rövid időn belül kiürül a szervezetből, az utóbbiak raktározódnak a zsírszövetben – magyarázta lapunknak dr. Bokor Dóra szakgyógyszerész.

Antik és új
„Vitaminok témakörben keres könyvet? 210 megvásárolható és előjegyezhető könyvet talál az antikvarium.hu kínálatában.” – ugrott elém a hirdetés, amikor karácsony közeledtével azon töprengtem, hogy a monogramos törölközőt és a fényképes falinaptárt kiváltva hogyan léphetnék tovább az ajándékozás evolúciójában? Jó, legyünk őszinték, ha valaki megkérdezi, mit találtunk a fa alatt, viszonylag visszafogott mosollyal mernénk azt válaszolni: ecetet! Pedig egy házi készítésű, gyógynövényekkel (például zsályával vagy citromfűvel) megtömött almaecetes palack nagyon jó ajándék, hiszen finom salátaöntetként használható. Az olívaolajra sem sűrűn gondolunk önálló ételkülönlegességként, pedig a megfelelő tálalással és kombinációval (akár fokhagymával, kakukkfűvel) ételeink kiváló hozzávalója lehet. Nemcsak finom, de egészséges is, mert már kis mennyiségben is hozzájárul az A- és E-vitamin, a magnézium és a foszfát beviteléhez, illetve sok benne a  telítetlen zsírsav, ami segíti az emésztést. Márpedig, ha valamire szükség van a karácsonyi – majd pedig a farsangi – vacsorák után, az ez… És ha sótlan lenne a vendégsereg, jövőre miért ne lephetnénk meg őket olyan különlegességgel, mint például egy gyógynövényes fűszersó? De akit nem sóznak be ezek az ötletek, talán azok sem vitatják, hogy az egészség a legszebb ajándék. Személyre szabottan pedig különösen értékes…

De kinek?
Mindenképpen érdemes szem előtt tartani, hogy a változatos, zöldségekben, gyümölcsökben gazdag, nagy vastartalmú vörös húsokat és halételeket is magában foglaló vegyes táplálkozás általánosságban fedezi a szervezet vitamin-, nyomelem- és ásványianyag-szükségletét. Bizonyos élethelyzetekben érdemes lehet a táplálkozás mellett egyéb vitaminforráshoz is nyúlni – így például a téli időszakban, amikor jellemzően valószínűleg kevesebb zöldség- és gyümölcsfélét eszünk – hívja fel a figyelmet a racionális vitaminpótlás fontosságára a gyógyszerész. Babaváráskor – különösen az első trimeszterben – fontos a folsav, valamint a cink, a réz, a magnézium, és a vas pótlása. A második trimeszterben folsavra már nincs akkora mennyiségben szükség, de több ásványi anyagot és nyomelemet kell bevinni. Mindvégig figyelni kell a kalcium- és D-vitamin-bevitelre az anyai hiányállapot elkerülése érdekében. A tinédzserkorikorú lányok megfelelő növekedéséhez és fejlődéséhez szintén nagyon fontos a vas és a kalcium. Az idős korosztálynak a csontritkulás megelőzése érdekében ajánlott a plusz kalcium és D-vitamin. A vitaminok, multivitaminok természetesen nem csodaszerek, amelyek varázsütésre megszüntetik a környezet káros hatásait, viszont hozzájárulnak szervezetünk vitaminháztartásának harmonikus fenntartásához, ezáltal egészségünk, energiarendszerünk kiegyensúlyozottságához.
Dózsa-Kádár Dóra


Gyógyhír Magazin

Cikkajánló


Táplálkozás a sejtek védelmében Gyógyhír Magazin

Természetes módon az öregedés ellen Gyógyhír Magazin

Vértezzük fel szervezetünket antioxidánsokkal! Gyógyhír Magazin

Miért fontos a magnézium? Gyógyhír Magazin

Egész évben C-vitamin! Gyógyhír Magazin

A kutatók sem feledkeznek meg a C-vitaminról Gyógyhír Magazin