• 2020. július 11., szombat

Viszlát, székrekedés!


2019.10.04

Mindenkivel előfordult már legalább egyszer az életben, hogy problémát okozott a székletürítés, idős korban pedig még gyakoribb ez a probléma. Nézze meg, mit tanácsol a gyógyszerész, hogy simán menjenek a dolgok!



Rendkívül fontos a változatos, rostban gazdag táplálkozás. Próbáljunk meg lehetőleg naponta ötször enni kis adagokat. Fogyasszunk minél több zöldséget és gyümölcsöt. A szilva, kivi vagy narancs nemcsak kiváló vitaminforrás, de magas rosttartalmuknak köszönhetően hatékony székletlágyítók is. Gabonából, pékáruból, tésztából válasszuk a teljes kiőrlésűt, vagy olyat, ami hozzáadott rostokat tartalmaz. A fehér rizst cseréljük le barnára, és próbáljuk ki köretként a kuszkuszt, a quinoát, a kölest és a hajdinát is. Fokozatosan iktassuk be mindennapjainkba a babféléket, a chiamagot, a zabpelyhet, a zabkorpát, az útifűmaghéjat vagy a lenmagot. Támogassuk bélflóránkat rendszeresen magas probiotikum tartalmú joghurttal, aludttejjel vagy savanyú káposztával.

Többet inni, többet mozogni
A megfelelő folyadékbevitel elengedhetetlen. Próbáljunk meg csak naponta háromszor meginni plusz egy pohár vizet a szokásoshoz képest. Gyógyteákkal is elősegíthetjük a rendszeres székletet, ám nem mindegyiket szabad folyamatosan használni. Míg a borsmenta, cickafark, bodza vagy gyermekláncfű főzetét fogyaszthatjuk gyakran, a kutyabengekéreg és a szenna csak alkalmanként javasolt.
A mozgáshiányos életmód bélrenyheséghez vezet, éppen ezért nagyon fontos, hogy mindenki az egészségi állapotához mérten, de beiktassa a rendszeres testmozgást. Lehet az gimnasztika, kocogás, biciklizés, úszás vagy gyaloglás, mindegyik segíti a perisztaltikát, a bél ritmikus összehúzódását, ami pedig a béltartalmat a végbélnyílás felé áramoltatja. 
Ha az életmódbeli változtatások nem hoznak eredményt, keressünk fel egy gyógyszertárat, ahol a hashajtók garmadájából választhatunk. Próbálkozzunk először csak székletlágyító, laktulóz tartalmú szerekkel. Tartsuk észben, hogy a legtöbb hashajtó használata függőséghez vezethet, ezért ne használjuk folyamatosan.

Tipp!
Este lefekvés előtt igyunk meg egy kanál útifűmaghéjat és lenmagpelyhet tartalmazó vizet. Az útifűmaghéj nem szívódik fel, vizet köt, csökkenti a széklet folyékonyságát, ugyanakkor megakadályozza azt is, hogy túlságosan keménnyé váljon.

Dr. Zahorán Éva
szakgyógyszerész


Gyógyhír Magazin

Cikkajánló


Székrekedés idős korban Gyógyhír Magazin

Az időskori székrekedés kezelése Gyógyhír Magazin

Puffad? Ég a gyomra? Rossz az emésztése? Gyógyhír Magazin

Ami minden 5. embert érint Gyógyhír Magazin

Beleinkben rejlik az egészségünk – így vigyázzunk rá! Gyógyhír Magazin

Hat egyszerű praktika aranyér ellen Gyógyhír Magazin