• 2020. augusztus 13., csütörtök

Mit kell tudnunk a vashiányról?


2019.11.10

Magyarországon a népesség 8 százalékánál, kb 600-800 ezer embernél jelentkezik vashiány. A magas vérnyomás és a kettes típusú diabétesz mellett az egyik leggyakrabban előforduló probléma. A vashiány a vérszegénység leggyakoribb oka. Rontja a szervek oxigénellátását, ami hátrányosan befolyásolja a különösen nagy oxigénigényű szervek, mint például a szív és az agy működését.



Fontos megjegyezni, hogy a vashiány tünetegyüttes, és nem betegség, tehát oka van, amit fel kell deríteni, és meg kell szüntetni. 
Kialakulásának legfőbb oka, hogy kevés a táplálékkal bevitt mennyiség, a bevitt vas nem szívódik fel, megnő a szervezet igénye vagy fokozott veszteség lép fel. Leginkább veszélyeztetettek a húsmentes diétát folytatók, a fiatal nők, a tartósan gyomorsavcsökkentőt szedő idősek, a cöliákiában szenvedők és az erőltetett fizikai munkát vagy élsportot folytató egyének. Fiatal nők esetében elsősorban a menstruációs vérzés, időseknél gastrointestinális vérzés, élsportolóknál a túl nagy terhelés okozta vörösvértest szétesése áll a vashiány hátterében.

Amikor vaspótlásra van szükség
A vashiány felismerése azért nehéz, mert nincs egyetlen specifikus tünete. A leggyakoribb panaszok a krónikus fáradtság, gyengeség, menstruációs zavar, köröm besüppedése, hajhullás, fulladásérzés, koncentrálási zavar, palpitácó (heves szívdobogás), hideg végtagok és szédülés. Vashiány megállapítása vérképből történik, ezért ha észleljük a fentebb említett tüneteket forduljunk háziorvosunkhoz. Vaspótlással az életminőség nagymértékben javítható.
A szervezet normál esetben az elfogyasztott ételek során folyamatosan jut vashoz, ezért a mindennapi táplálkozásunk jelentősen befolyásolja a szervezetünk vastartalmát. Míg az állati eredetű fehérjék vastartalmának 15-30 százaléka hasznosul az étel elkészítési módjától függően, addig a növényi eredetű táplálékok vastartalmának mindössze 3-5 százaléka képes felszívódni. Ezért a vegetáriánus vagy vegán étrendet követőknek mindenképpen pótolniuk kell, mint ahogy a B12-vitamint is. 
Egy felnőtt ember vasszükséglete körülbelül napi 20-25 mg, azonban vannak állapotok, amikor ez fokozódik. Ilyen például a serdülőkor és a várandósság. A megnövekedett szervezetnek egész egyszerűen több vérre van szüksége. Terhesség alatt a szervezetnek körülbelül plusz napi 3 mg vasra van szüksége, ezt a táplálkozásból teljes mértékben pótolni szinte lehetetlen, ezért a második trimesztertől kezdve mindenképpen vaspótlás szükséges.

Mi a teendő vashiány esetén?
Vashiány esetén általában 3, vashiányos anémia esetén 6 hónapos vaspótlás javasolt. Azokban az esetekben ahol számolnunk kell a hiányállapot visszatérésével, javasolt a folyamatos fenntartó kezelés. A C-vitamin nagymértékben javítja a vas felszívódását, ezért ennek a pótlásáról se feledkezzünk meg. Figyeljünk rá, hogy a vaskészítményt lehetőleg üres gyomorra, esetleg könnyű étkezést követően vegyük be, és ne szedjük kálcium, magnézium vagy cink készítménnyel egy időben. Ne ijedjünk meg, ha vaspótló készítmények sötétebbre színezik székletünket.

dr. Zahorán Éva
szakgyógyszerész


Gyógyhír Magazin

Cikkajánló


Miért fontos a vaspótlás? Gyógyhír Magazin

Mikor figyeljünk oda fokozottan a vasbevitelre? Gyógyhír Magazin

Hogyan küzdjünk hatékonyan a vashiány ellen? Gyógyhír Magazin

Egy hiánybetegség, ami felett gyakran átsiklunk Gyógyhír Magazin

Felismerni és megelőzni a vashiányt Gyógyhír Magazin

Egy nélkülözhetetlen mikroelem: a vas Gyógyhír Magazin