• 2020. augusztus 15., szombat

Így diétáztunk 2019-ben


2020.02.09

Ismerik a találós kérdést, ki értesül leghamarabb például arról, hogy kitört az influenzajárvány? Nem, nem az ovosok. Az emberek előbb keresnek rá a betegségre az interneten, mint hogy hozzájuk fordulnának. A megfejtés innen már nem nehéz: a Google. Nézzük, mit mond a kereső arról, hogyan diétáztunk tavaly!



Így diétázott Magyarország 
„Az OECD jelentése szerint  a legkövérebb nemzet vagyunk Európában: a felnőtt lakosság közel kétharmada túlsúlyos. Ezzel szemben a Nielsen egyik globális kutatása szerint a magyarok csupán fele érzi úgy, hogy gondja lenne a testsúlyával” – mondta Dászkál Fruzsina, a Nielsen piackutatási tanácsadója.

Már ez az idézet mutatja, hogy milyen ellentmondásos a helyzet. A Google Trends pedig mintha az a képet rajzolná ki, hogy ha egyáltalán fogyókúrázunk, akkor kampányszerűen  tesszük. Ez a dietetikusok szerint biztos út a kudarchoz, hiszen így alakul ki a jojóeffektus, amikor a gyorsan és nagy szenvedések közepette leadott kilók helyett néhány hét vagy hónap múlva többet szedünk vissza. 

A Google Trends grafikonjából látszik, hogy a csúcspontok egyértelműen januárra (újévi fogadalom: lefogyok), illetve áprilisra és májusra (jön a tavasz) esnek. Ezzel egyébként nem vagyunk egyedül: ha megnézzük, világszerte hányan kerestek rá a fogyókúra szóra, akkor abban a grafikonban is megjelenik a januári hatalmas kiugrás.

Felmérés a fogyókúrás szerek bolti fogyásáról
Hasonló következtetésre jutott a Nielsen kutatóintézet más szempontú elemzése is. A modern kereskedelmi láncok szkennelt adatait regisztráló adatbázisából is kiderül, hogy két számjeggyel ugrik meg a fogyókúrás készítmények forgalma januárban: 2018 decemberéről 2019 januárjára értékben közel 50, mennyiségben pedig 30 százalékkal fogyott több. Az adatok nem jeletettek meglepetést, hiszen a januári hónap nagy nyertesei évek óta a fogyókúrás készítmények. Az ünnepi szezon után másfélszer többet adnak el belőlük értékben, mennyiségben pedig mintegy harmadával többet vásárolnak belőlük a magyarok.

A kiugró januárt – és a nyár közeledtét jelző áprilist és májust – leszámítva is sokat költöttünk tavaly fogyókúrás készítményekre. A kategória éves értékbeli forgalma 2018. decembere és 2019. novembere között mintegy kétmilliárd forintot tett ki, ami csaknem félmillió csomag készítményt jelent. Ezek közel kétharmada kapszula, utánuk a shake-alapok (porok) következnek, majd a tabletták, folyadékok, pezsgő- és rágótabletták jönnek.

Mi lehet a megoldás?
A választ elméletben valószínűleg mindenki tudja: egészséges táplálkozás, kellő mennyiségű mozgás – szakértők most heti 
150 perc intenzív mozgásra esküsznek –, elegendő alvás, a stressz csökkentése amennyire lehetséges. 
Ha kibontjuk, mit jelent az egészséges táplálkozás, könnyen eljutunk a mediterrán étrendhez. Idén harmadik éve került a mediterrán diéta annak a listának az élére, amelyen az amerikaiak ransorolják a legjobb diétákat – számol be a webmd.com egészségügyi szakportál. A második helyre a DASH (a magas vérnyomás megelőzésére fókuszáló), a harmadikra pedig a ketogén diéta került – igaz, inkább hatékonysága, mint az egészségre gyakorolt hatása miatt. 

Ha valakitől ez az étrend távol áll, de fogyni szeretne, még mindig megpróbálkozhat egy trükkel: egye ugyanazt, amit eddig, de csökkentse a mennyiséget 80 százalékra. Ha kitartó, ennek a módszernek is működnie kell.  

Vámos Éva 


Gyógyhír Magazin

Cikkajánló


Evolúciós okok miatt nehéz fogyni? Gyógyhír Magazin

Januári fogyókúra: az újévi fogadalom után Gyógyhír Magazin

Így nyerheti vissza szülés után az alakját Gyógyhír Magazin

Bizarr gyümölcsök az egészség szolgálatában Gyógyhír Magazin

A Garcinia és a fogyókúra Gyógyhír Magazin


Megjelent a GYÓGYHÍR MAGAZIN
augusztusi száma


Patikákban ingyenes.
Kérje gyógyszerészétől!
Legális patikai webáruházak
Regisztrált étrendkiegészítők listája