• 2021. január 20., szerda

Menopauza: hogyan segíthet a táplálkozás?


2020.05.22

A menopauza időszakában a nők többsége számos kellemetlen tünettel kénytelen szembesülni, a hormonszint megváltozását hőhullámok, súlygyarapodás, alvási problémák vagy hangulatingadozások kísérhetik. De nem kell rögtön a gyógyszerekhez nyúlni: az új életszakaszhoz való alkalmazkodásban az életmódváltás és az étrend átalakítása is segíthet. 



A változókor tünetei nem mindenkinél jelentkeznek: tíz nőből jellemzően nyolc érintett – írja a diabetesselfmanagement.com szakportálon közzétett orvosi tanulmány. A tünetek a következők lehetnek:

• Hőhullámok
• Éjszakai izzadás
• Alvási problémák
• Hüvelyi szárazság
• Húgyúti problémák, például inkontinencia 
• Memória- és koncentrációzavarok 
• Fejfájás
• Hangulatingadozások
• Fáradtságérzet
• Heves szívdobogás
• Ízületi merevség és fájdalom
• A haj és a bőr elvékonyodása
• Súlygyarapodás

 

Az életmódváltás sokat segíthet a tünetek enyhítésében 

Érdemes megfogadni néhány egyszerű tanácsot: 

• Viseljen könnyebb ruházatot. 
• Aludjon hűvös hálószobában, lehetőleg napi 7-8 órát.
• Kerülje a hőhullámokat kiváltó ételeket. 
• Mozogjon rendszeresen. 
• A stressz csökkentésére sajátítson el különböző relaxációs technikákat.
• Próbáljon ki növényi ösztrogéneket tartalmazó étrend-kiegészítőket.
• Egyes gyógyszerek (beleértve a cukorbetegség elleni készítményeket is) hozzájárulhatnak a súlygyarapodáshoz, ezeket érdemes megbeszélnie orvosával.

hirdetés

Étkezzen tudatosabban!

A megfelelő étrend kulcsszerepet játszhat a változókor előtti és utáni időszakban. Elősegítheti a kellemetlen tünetek enyhítését, gátat szabhat a súlygyarapodásnak, javíthatja a csontok egészségét, és még a cukorbetegség kezelését is könnyebbé teheti. Az étrend megváltoztatásával a tünetek gyakorisága és erőssége is csökkenthető. E zpedig nem mellékes, mert akinél jelentkezik, azt hat hónaptól akár tíz évig (vagy még hosszabb ideig) is elkísérheti.


• Kerülje a csípős ételeket. Az erős paprikát, chilit, cayenne borsot tartalmazó fűszeres ételek fogyasztása megemelheti a testhőmérsékletet, ami hőhullámokat okozhat, vagy súlyosbíthatja azok intenzitását. 
• Mérsékelje a forró ételek fogyasztását. Ezt nem könnyű megtenni, de tény, hogy a forró leves, pörkölt vagy a forró italok megemelhetik a testhőmérsékletet. Válasszon hidegebb ételeket és italokat, például salátákat, vizet és cukormentes jeges teát.  
• Mérsékelje a koffeinbevitelt. A reggeli kávé elhagyása komoly önfegyelmet kíván, de érdemes elgondolkodni rajta. A koffein szűkíti az ereket, és megemeli a pulzust, ami hőhullámokat okozhat. Váltson koffeinmentes kávéra, gyógyteára és más természetes italokra – vagy legalább csökkentse a koffeintartalmú italok bevitelét.
• Minimalizálja az alkoholfogyasztást. Az alkoholtartalmú italok értágító hatásúak, ami melegérzetet okozhat, és a bőr kipirulásával jár. Ha nem szeretne teljesen lemondani az alkoholról, próbáljon fehérborra vagy proseccóra váltani, és ezekből se igyon többet napi 1,5 deciliternél. 
• Fogyasszon növényi ösztrogéneket tartalmazó ételeket. A fitoösztrogének, beleértve az izoflavonokat, gyenge ösztrogénszerű hatásuk miatt csökkenthetik a hőhullámokat. Fontos forrásuk a szójabab, a csicseriborsó és a lencse, és az őrölt lenmag, a zab, az árpa, a búzacsíra, a tofu, az alma és a sárgarépa is tartalmaz növényi ösztrogéneket.

Szerdahelyi Krisztina

Cikkünk következő részében a krónikus fáradtság elkerülésére, a csontsűrűség javítására és a súlygyarapodás megelőzésére vonatkozó étrendi tanácsok következnek.
 


Gyógyhír Magazin

Cikkajánló


Hőhullámok hátán Gyógyhír Magazin

A korosodás útjai – miért öregedik mindenki másképp? Gyógyhír Magazin

Változókor – változó megítélés? Gyógyhír Magazin

Csökkentse a menopauza tüneteit! Gyógyhír Magazin

Egészséges csontok 50 év felett is Gyógyhír Magazin

Étkezés változó korban Gyógyhír Magazin


Megjelent a GYÓGYHÍR MAGAZIN
januári száma


Patikákban ingyenes.
Kérje gyógyszerészétől!
Legális patikai webáruházak
Regisztrált étrendkiegészítők listája
Kulcsszavak


higiénia fogyás étkezés koronavírus költő gyerekek gyász maszk járvány kávé tudományos kutatás élettani hatás cukorbetegség járvány adományozás egyetem gyógyszergyár idős egészség testsúly női egészség stroke egészséges életmód megelőzés teszt szűrés légszennyezettség elhalálozás infografika elhízás karantén kutatás napozás napvédelem leégés fogászat jövő depresszió internet közöségi média függőség ajándék repülőjegy egészségügyi dolgozó betegség tüdőbaj allergia tej egészséges táplálkozás menopauza női egészség betegség till attila stressz magány bőrvédelem napozás herpesz testápolás körömvirág hüvely daganatos betegségek vashiány Richter Egészségváros megelőzés környezetvédelem évforduló évforduló otthoni tanulás szívtritmuszavar pitvarfibrilláció Richter Gedeon Nyrt. író visszér daganatos betegségek Vincze Lilla pszichológia zúzódás epepanaszok természetes öregedés vérplazma oltás ételrecept orvostudomány időskor demencia nyereményjáték rövidlátás Semmelweis Egyetem tóth auguszta szénhidrát táplálkozás felfázás fájdalomcsillapítás pihenés pihenés alvás HPV szűrés szemészet ízületi betegségek gyógyfürdő home office csézy sebkezelés zöldségek egészséges táplálkozás wc emésztés székelés ízület herpesz aids mozgás tüdőrák tiszta levegő dohányzás nátha megfázás gyógyfürdők tóth vera covid hobbi prosztata nátha influenza karácsony fáradtság vaspótlás tolerancia kertész zsuzsa emésztés mozgás izület bélrendszer infkuenza bakteriális fertőzés feledékenység memóriazavar rossz szokás pozitív gondolkodás borbás gabi borbás marcsi répafélék brokkoli daganatos betegségek vashiány fáradtság Élet Kis Virága Alapítvány bőrszárazság gyógynövények