• 2020. augusztus 15., szombat

Ez az étrend segíthet epepanaszok esetén


2020.07.04

Magyarországon az étkezési szokások kedveznek az epekőképződésnek. Megelőzésében segíthet a rendszeres, kiegyensúlyozott, rostdús táplálkozás és a megfelelő folyadékpótlás. Következetes diétával a már kialakult panaszok is jó eséllyel enyhülnek.



Az epe nem más, mint a zsírbontást végző emésztőnedv. A májsejtekben termelődik, majd az epehólyagvezetéken jut az epehólyagba, ahol raktározódik. Étkezéskor innen ürül a vékonybélbe, ahol feladatát ellátja. A táplálék zsiradéktartalma indítja be az epehólyag összehúzódását és kiürülését, kis mértékben a fehérjék is hatással vannak a folyamatra. Ez epekövesség esetén jár fájdalommal, vagy akkor, ha az epehólyag vagy az epeutak gyulladásban vannak.

Az epekő az epe alkotórészeinek kicsapódásával alakulhat ki az epehólyagban. Ezt elősegíti a rendszertelen táplálkozás: ha az étkezések között hosszú idő telik el, az epe nem ürül folyamatosan, így nagyobb eséllyel sűrűsödik be, ami kicsapódáshoz vezethet. 
Kockázatát növeli az elhízás, a cukorbetegség, a magas vérnyomás és a kösz-vény. Mivel a táplálék mennyisége és összetétele befolyásolja az epe alkotórészeinek arányát, megfelelő étrenddel csökkenthető az epekőképződés esélye. Az egyéni tűrőképesség megfigyeléséhez érdemes étkezési naplót vezetni, így kizárhatjuk a panaszt okozó ételeket.

Ami segíthet:

  • rendszeres étkezés
  • rostdús táplálkozás
  • rendszeres folyadékpótlás

Amit kerülni kell: 

  • zsiradékban gazdag táplálkozás 
  • túlzott táplálékbevitel
  • túl sok cukorfogyasztás 
  • túlzott fehérjefogyasztás
  • erősen fűszeres, csípős, füstölt ételek
  • stressz 

hirdetés

Táplálkozás panaszmentes időszakban:

  • A gabonafélék közül szinte minden fogyasztható. Ugyanez vonatkozik a kenyérfélékre, bátran válogathatunk a félbarna-, barna- és rozskenyerek közül. A magvas termékek általában nem jó hatásúak. 
  • A zsiradék lehet vaj, sertészsír vagy olaj – a lényeg, hogy a napi zsírbevitel ne haladja meg az 50 grammot. A bő zsiradékban sütött ételek nem ajánlottak. 
  • A tej és a tejtermékek közül a zsírszegény változatokat válasszuk. A natúr kefir és a joghurt általában nem okoznak panaszt. Nem ajánlottak az ömlesztett, füstölt, magas zsírtartalmú sajtok. A tejszínt mellőzzük, tejfölből 12%-osat használjunk.
  • A tojás zsiradékkal készítve panaszt okozhat, inkább főzve fogyasszuk.
  • A húsok közül a szárnyasok bőr nélkül, a sovány sertés- és marhahúsok, illetve a halak – zsírszegényen készítve –beilleszthetők az étrendbe. 
  • Felvágottakból is válasszuk az alacsony zsírtartalmúakat. A füstölt és fűszeres felvágottak, szalámifélék, szalonna, töpörtyű, disznósajt kerülendők.
  • A zöldségek közül panaszt okozhat a káposzta, kelkáposzta, karfiol, karalábé, zeller, paprika, paradicsom, uborka, retek, fokhagyma, vöröshagyma, torma, petrezselyemzöld, rebarbara. Puffasztó hatásukat forrázással, fedő nélküli főzéssel, besózással és a keletkezett lé leöntésével csökkenthetjük. A zöldfűszerek, főleg a szárítottak általában jó hatásúak. A száraz hüvelyeseket puffasztó hatásuk miatt hagyjuk ki az étrendből. 
  •  A gyümölcsök esetében figyeljük meg, mire vagyunk érzékenyek. Ami magában panaszt okoz, azt próbáljuk ki hámozva, szeletelve, reszelve vagy párolva. Az apró magvas gyümölcsöket érdemes kerülni. 

Szerdahelyi Krisztina 


Gyógyhír Magazin

Cikkajánló


Hatásosan a hasi panaszok ellen Gyógyhír Magazin

Ne legyen epés! Gyógyhír Magazin


Megjelent a GYÓGYHÍR MAGAZIN
augusztusi száma


Patikákban ingyenes.
Kérje gyógyszerészétől!
Legális patikai webáruházak
Regisztrált étrendkiegészítők listája