

A koronavírus-járvány felforgatta mindannyiunk életét. Tavasszal sokan kényszerültek távmunkára, és még a gyerekek felügyelete is a szülőkre maradt. Most itt a második hullám, sokan továbbra is (vagy ismét) otthonról dolgoznak, és kérdés, hogy az oktatási intézmények mikor zárnak be újra. A következő tanácsokkal azoknak szeretnénk segíteni, akik úgy érzik, kezdenek összecsapni a fejük fölött a hullámok.
A home office-nak is megvannak a kihívásai / Forrás: Unsplash
Bár körülményeink különbözőek, az idei év mindannyiunkat új kihívások elé állított. A szülők nagy része megpróbál egyszerre több teljes munkaidős tevékenységet végezni: miközben az egyik szobában szakértőként részt vesz egy videokonferencián, a felügyeletet igénylő kicsik kétségbeesetten segítségért kiabálnak a fürdőből; majd következhet a nagyobbak iskolai feladatainak ellenőrzése.
Ha úgy érzi, kicsúsznak a kezéből a dolgok, álljon meg egy pillanatra, és próbálja más perspektívából nézni a helyzetét. Idézze fel azt a sok csodálatos dolgot, amit emberként és szülőként eddig elért. És ne feledje, ezekben a nehéz időkben az is kiváltság, hogy van munkája, amit otthonról végezhet, és van családja, akikkel együtt lehet. A Healthline egészségügyi szakportál tanácsai következnek.
hirdetés
Az új munkahelyzetben újra kell fogalmaznia az egy nap alatt elvégezhető feladatok mennyiségét, és ezt a főnökeivel is meg kell beszélnie. Készítsen listát a legfontosabb dolgokról, amelyekre feltétlenül sort kell keríteni aznap; ezután következzenek azok, amelyeket szeretne megcsinálni, és végül azok, amelyeken akkor dolgozik, ha maradrá ideje. A napi események – és a gyerekek – ezt úgyis átírják majd, de ettől ne essen kétségbe. Nem baj, ha nem valósul meg a teljes lista, örüljön minden egyes elvégzett feladatnak. Tanuljon a tapasztalataiból: a következő tervet már ennek a napnak a tanulságaival tudja elkészíteni.
Legtöbben valamiféle rutin szerint alakítjuk a napjainkat. Mi volt a dolgok menete, amikor bejárt a munkahelyére? Zuhanyzás, kávé, a közösségi média görgetése, aztán az utazás...? Döntse el, hogy a korábbi szokásokból mit és hogyan érdemes megtartani az új helyzetben. Ha általában azért ugrik be a sarki kávézóba, mert ott találkozhatvalamelyik ismerősével, akkor mostaz otthoni kávézás közben egy rövid videohívással csatlakozzon a barátaihoz. Ha a reggeli utazás alatt olvasni szokott, otthon is szánjon erre egy kis időt, mielőtt munkához látna. Banálisnak tűnik, de ne hanyagolja el a fogmosást és az öltözködést sem – ne töltse pizsamában a napot!
Vannak, akiknek a munkához külön asztalra van szükségük két monitorral, nyomtatóval és egy tollakkal teli bögrével, mások inkább a kanapéra költöznek a laptopjukkal és a kávéval. Tapasztalja ki, hogy önnek mi a legjobb, és valósítsa meg. Ha csendre van szüksége a megbeszélésekhez, de otthon nincs dolgozószobája, akkor szorítson be egy kis íróasztalt a hálóba; ha pedig szereti maga körül a nyüzsgést, akkor telepedjen le a nappaliban.
Az ütemezés is legyen személyre szabott. Vannak, akik szeretnek korán kelni, nekik az jelentheti a kulcsot, hogy néhány órát megszakítás nélkül dolgoznak, mielőtt a többiek felkelnének. Aki pedig éjszakai bagoly, az a gyerekek lefektetése után még elvégezhet néhány feladatot. Ha mindkét szülő otthon dolgozik, akkor az aktuális terheléstől függően beoszthatják a háztartással és a gyerekekkel kapcsolatos teendőket. Ha pedig nincs senki, akivel megoszthatná a feladatokat, akkor ideje segítséget kérni. Végső megoldásként online művészeti foglakozások, nyelvórák vagy filmek is leköthetik a gyerekeket, amíg ön dolgozik.
Az irodai környezet természetes szünetekre és beszélgetésekre ad lehetőséget. A távmunkában rajtunk áll, hogy beszélgetést kezdeményezzünk, vagy szünetet tartsunk. Hívja fel egy-egy munkatársát vagy barátját, és kérdezze meg, hogy vannak; vagy sétáljon egyet a háztömb körül, olvasson fel egy mesét a gyerekeknek, éskicsit mozgassa meg őket a nappaliban. Néhány percnyi szünet elég, hogy felfrissüljön, és készen álljon a következő kihívásra.
Fontos az is, hogy minden nap legyen ideje önmagára. Ez jelentheti azt, hogy magára csukja a kamra ajtaját, és megeszik néhány kocka csokit, vagy 15 percet eltölt olvasással, tervezgetéssel, testmozgással – bármit válasszon is, az az idő csak az öné legyen.
Ma már nagyszerű alkalmazások segítik a kapcsolattartást, használja ki ezeket. A videocsevegések a telefonnál jobb, árnyaltabb csapatépítő beszélgetéseket tesznek lehetővé; az üzenetküldő alkalmazásokkal gyorsabb a kommunikáció, mint e-mailen keresztül; a megosztott naptárakat és a projektek ütemterveit pedig mindenki ugyanazon a felületen elérheti.
Akár működik az iskola, akár a vírus terjedése miatt online oktatásra álltak át, a szülők feladata továbbra is a tanulás támogatása és ösztönzése, ami azt jelenti, hogy nem kell átvállalni a törtek vagy az igeidők magyarázását. Legyen meg a gyerekeknek a tanuláshoz szükséges hely és technológia, de ne érezze úgy, hogy minden pillanatban felügyelnie kell őket.
Persze az iskola naponta csak néhány órát vesz igénybe a gyermek életkorától és feladataitól függően. Tervezzen ennek megfelelően. A technológia nem mindig rossz, rengeteg online erőforrás segíti a gyerekek elfoglaltságát és tanulását. Csak ellensúlyozza fizikai aktivitással, játékokkal, olvasással és emberi interakcióval.
Bár olykor nehéznek tűnik, még ezek a kihívások is a javunkra válhatnak. A gyerekek önállóbbá válhatnak, és új oldalukról ismerhetik meg szüleiket. Ha a házastársak egymással és más családtagokkal megtalálják az együttműködés legjobb módját, az megerősítheti a kötelékeket, és javíthatja a kommunikációt. A nem éppen ideális munkakörülmények pedig megtaníthatnak arra, hogy ellenállóbb, alkalmazkodóbb és kreatívabb munkatársak legyünk.
Szerdahelyi Krisztina