• 2021. március 09., kedd

Vaspótlás jóízűen


2020.12.10

Aki állandó kimerültséget, gyakori szédülést, fejfájást, étvágytalanságot tapasztal, az gyanakodhat arra, hogy vastartalékai kimerülőben vannak. 

E fontos nyomelem hiányát többnyire az egyoldalú táplálkozás okozza, ilyenkor megfelelő étrenddel helyreállíthatjuk a szervezet vasháztartását.



Életünk egy-egy szakaszában nagyobb mennyiségű vasra van szükségünk: gyermekkorban, aktív sportolás mellett, menstruáció, gyermekvárás és a szoptatás idején, vagy a műtétek utáni lábadozás időszakában. Mivel a vas hiánya az immunrendszer működését is károsan befolyásolja, a fertőző betegségeknek kedvező őszi-téli hónapokban különösen fontos a pótlása. 

A vashiányt jelezheti fáradékonyság, szédülés, fejfájás, étvágytalanság, tanulási nehézségek, hidegérzet, sápadtság vagy heves szívdobogás is. Mivel szervezetünk önmagában nem képes a vas előállítására, megfelelő beviteléről külső forrásból kell gondoskodnunk. Jó hír, hogy ezt a nélkülözhetetlen nyomelemet sokféle élelmiszer tartalmazza, így a változatos étrend segíthet a pótlásában. 

hirdetés

Megfelelő étrenddel sokat tehetünk 
Az állati eredetű vas felszívódása nagyságrendekkel jobb, mint a növényi eredetűé, de a hasznosulást (ami átlagban 10-15 százalékos) a szervezet vasszintje is befolyásolja: az alacsony vasszint növeli, a magas csökkenti az abszorpciót. Figyeljünk arra is, hogy bizonyos anyagok gátolják a vas felszívódását: ilyenek a fekete tea tanninjai, a borsmenta tea, a kamillatea és a bor polifenoljai, a gabonákban található fitinsav, a diófélék, a foszfátok, a kalcium és az oxalátok. Ellenben a C-vitamin, a B12-vitamin, a húsfehérjék, a cink és a réz hozzájárulnak a hasznosulásához.

Élelmiszerek vastartalma 100 grammnyi mennyiségben
gabonapelyhek 67,7 mg
étcsokoládé 17,4 mg
kakaópor 15,5 mg
csirkemáj 12,9 mg
kaviár 11,9 mg
tengeri kagyló  9,2 mg
tökmag 8,8 mg
búzacsíra 6,3 mg
aszalt barack 6,3 mg
kesudió  6,0 mg
marhahús  5,5 mg
fehérbab 3,7 mg
spenót 3,6 mg
tonhalkonzerv (1 doboz) 3,2 mg

A szervezetnek alapesetben napi 14-15 milligramm vasra van szüksége. A fenti, magas vastartalmú ételeket bemutató táblázat segíthet a megfelelő étrend összeállításában. 

Szerdahelyi Krisztina


Gyógyhír Magazin

Megjelent a GYÓGYHÍR MAGAZIN
márciusi száma


Patikákban ingyenes.
Kérje gyógyszerészétől!
Legális patikai webáruházak
Regisztrált étrendkiegészítők listája
Kulcsszavak


higiénia fogyás étkezés koronavírus költő gyerekek gyász maszk járvány kávé tudományos kutatás élettani hatás cukorbetegség járvány adományozás egyetem gyógyszergyár idős egészség testsúly női egészség stroke egészséges életmód megelőzés teszt szűrés légszennyezettség elhalálozás infografika elhízás karantén kutatás napozás napvédelem leégés fogászat jövő depresszió internet közöségi média függőség ajándék repülőjegy egészségügyi dolgozó betegség tüdőbaj allergia tej egészséges táplálkozás menopauza női egészség betegség till attila stressz magány bőrvédelem napozás herpesz testápolás körömvirág hüvely daganatos betegségek vashiány Richter Egészségváros megelőzés környezetvédelem évforduló évforduló otthoni tanulás szívtritmuszavar pitvarfibrilláció Richter Gedeon Nyrt. író visszér daganatos betegségek Vincze Lilla pszichológia zúzódás epepanaszok természetes öregedés vérplazma oltás ételrecept orvostudomány időskor demencia nyereményjáték rövidlátás Semmelweis Egyetem tóth auguszta szénhidrát táplálkozás felfázás fájdalomcsillapítás pihenés pihenés alvás HPV szűrés szemészet ízületi betegségek gyógyfürdő home office csézy sebkezelés zöldségek egészséges táplálkozás wc emésztés székelés ízület herpesz aids mozgás tüdőrák tiszta levegő dohányzás nátha megfázás gyógyfürdők tóth vera covid hobbi prosztata nátha influenza karácsony fáradtság vaspótlás tolerancia kertész zsuzsa emésztés mozgás izület bélrendszer infkuenza bakteriális fertőzés feledékenység memóriazavar rossz szokás pozitív gondolkodás borbás gabi borbás marcsi répafélék brokkoli daganatos betegségek vashiány fáradtság Élet Kis Virága Alapítvány bőrszárazság gyógynövények herpesz szív érrendszer gyógynövények Czippán Anett rákellenes világnap memória Vörösmarty Mihály skizofrénia kurkuma gyomorégés demencia olvasás Ladinek Judit gyógytea Dr. Polgár Csaba covid