• 2020. augusztus 13., csütörtök

Menopauza: hogyan segíthet a táplálkozás?


2020.05.22

A menopauza időszakában a nők többsége számos kellemetlen tünettel kénytelen szembesülni, a hormonszint megváltozását hőhullámok, súlygyarapodás, alvási problémák vagy hangulatingadozások kísérhetik. De nem kell rögtön a gyógyszerekhez nyúlni: az új életszakaszhoz való alkalmazkodásban az életmódváltás és az étrend átalakítása is segíthet. 



A változókor tünetei nem mindenkinél jelentkeznek: tíz nőből jellemzően nyolc érintett – írja a diabetesselfmanagement.com szakportálon közzétett orvosi tanulmány. A tünetek a következők lehetnek:

• Hőhullámok
• Éjszakai izzadás
• Alvási problémák
• Hüvelyi szárazság
• Húgyúti problémák, például inkontinencia 
• Memória- és koncentrációzavarok 
• Fejfájás
• Hangulatingadozások
• Fáradtságérzet
• Heves szívdobogás
• Ízületi merevség és fájdalom
• A haj és a bőr elvékonyodása
• Súlygyarapodás

 

Az életmódváltás sokat segíthet a tünetek enyhítésében 

Érdemes megfogadni néhány egyszerű tanácsot: 

• Viseljen könnyebb ruházatot. 
• Aludjon hűvös hálószobában, lehetőleg napi 7-8 órát.
• Kerülje a hőhullámokat kiváltó ételeket. 
• Mozogjon rendszeresen. 
• A stressz csökkentésére sajátítson el különböző relaxációs technikákat.
• Próbáljon ki növényi ösztrogéneket tartalmazó étrend-kiegészítőket.
• Egyes gyógyszerek (beleértve a cukorbetegség elleni készítményeket is) hozzájárulhatnak a súlygyarapodáshoz, ezeket érdemes megbeszélnie orvosával.

hirdetés

Étkezzen tudatosabban!

A megfelelő étrend kulcsszerepet játszhat a változókor előtti és utáni időszakban. Elősegítheti a kellemetlen tünetek enyhítését, gátat szabhat a súlygyarapodásnak, javíthatja a csontok egészségét, és még a cukorbetegség kezelését is könnyebbé teheti. Az étrend megváltoztatásával a tünetek gyakorisága és erőssége is csökkenthető. E zpedig nem mellékes, mert akinél jelentkezik, azt hat hónaptól akár tíz évig (vagy még hosszabb ideig) is elkísérheti.


• Kerülje a csípős ételeket. Az erős paprikát, chilit, cayenne borsot tartalmazó fűszeres ételek fogyasztása megemelheti a testhőmérsékletet, ami hőhullámokat okozhat, vagy súlyosbíthatja azok intenzitását. 
• Mérsékelje a forró ételek fogyasztását. Ezt nem könnyű megtenni, de tény, hogy a forró leves, pörkölt vagy a forró italok megemelhetik a testhőmérsékletet. Válasszon hidegebb ételeket és italokat, például salátákat, vizet és cukormentes jeges teát.  
• Mérsékelje a koffeinbevitelt. A reggeli kávé elhagyása komoly önfegyelmet kíván, de érdemes elgondolkodni rajta. A koffein szűkíti az ereket, és megemeli a pulzust, ami hőhullámokat okozhat. Váltson koffeinmentes kávéra, gyógyteára és más természetes italokra – vagy legalább csökkentse a koffeintartalmú italok bevitelét.
• Minimalizálja az alkoholfogyasztást. Az alkoholtartalmú italok értágító hatásúak, ami melegérzetet okozhat, és a bőr kipirulásával jár. Ha nem szeretne teljesen lemondani az alkoholról, próbáljon fehérborra vagy proseccóra váltani, és ezekből se igyon többet napi 1,5 deciliternél. 
• Fogyasszon növényi ösztrogéneket tartalmazó ételeket. A fitoösztrogének, beleértve az izoflavonokat, gyenge ösztrogénszerű hatásuk miatt csökkenthetik a hőhullámokat. Fontos forrásuk a szójabab, a csicseriborsó és a lencse, és az őrölt lenmag, a zab, az árpa, a búzacsíra, a tofu, az alma és a sárgarépa is tartalmaz növényi ösztrogéneket.

Szerdahelyi Krisztina

Cikkünk következő részében a krónikus fáradtság elkerülésére, a csontsűrűség javítására és a súlygyarapodás megelőzésére vonatkozó étrendi tanácsok következnek.
 


Gyógyhír Magazin

Cikkajánló


Hőhullámok hátán Gyógyhír Magazin

A korosodás útjai – miért öregedik mindenki másképp? Gyógyhír Magazin

Változókor – változó megítélés? Gyógyhír Magazin

Csökkentse a menopauza tüneteit! Gyógyhír Magazin

Egészséges csontok 50 év felett is Gyógyhír Magazin

Étkezés változó korban Gyógyhír Magazin