Gyógyhír Magazin
Gyógyhír Magazin
A zaklatás nem mindig nyilvánvaló vagy észrevehető, sokszor csendben történik. Legyen szó iskoláról vagy munkahelyről, fontos, hogy tudjuk, van segítség. Az AVON Magyarország az Ökumenikus Segélyszervezet szakmai támogatásával olyan útmutatót készített, amely segíthet felismerni az iskolai vagy munkahelyi zaklatás jeleit és kapaszkodót nyújthat azoknak, akik lépni szeretnének – akár saját magukért, akár másokért.
Fotó: 123rf.com
A nyári élmények és szabadságok után ősszel ismét teljes erőbedobással visszatérünk munkahelyünkre, szeptemberben elindul az iskola is. Bár búcsút mondunk a nyári szabadságoknak ideális esetben egy olyan közösségbe térünk vissza, ahol támogató és befogadó közösség fogad bennünket.
Alapvető elvárásként tekinthetünk rá, a biztonságos közösség mégsem garantált minden munkahelyen vagy oktatási intézményben. A munkahelyi és iskolai zaklatás súlyos probléma, amely komoly lelki terhet róhat akár felnőtt, akár gyermek érintettekre. Éppen ezért elengedhetetlen, hogy nyíltan beszéljünk róla, felismerjük a jeleit és merjünk segítséget kérni vagy felajánlani. Fontos, hogy ne csak akkor cselekedjünk, amikor mi magunk vagyunk a bántalmazás elszenvedői, hanem akkor is, ha kollégánkat, gyermekünket vagy bárki mást érhet abúzus, legyen az akár egy másik diák, akár a tantestület, illetve a munkahelyi közösség tagja részéről.
Az iskolai zaklatás során egy diákot tartósan, szándékosan bántalmaznak, történjen ez fizikai, verbális, érzelmi vagy online térben. Mire gondoljunk például? Gúnynevek használatára, rendszeresen megalázó vagy sértő megjegyzésekre, kiközösítésre, online vagy az osztály előtti nyilvános megszégyenítésre, dolgok elvételére és tönkretételére.
Egy 2024-ben, 1000 fő részvételével készült felmérés szerint, amely Monster High és az Anti-Bullying Allience együttműködésében valósult meg, a 6 és 11 év közötti angol diákok 37 százaléka saját bevallása szerint már élt át zaklatást a kortársai részéről és megközelítőleg minden második tanuló került már olyan helyzetbe, amikor nem tudta eldönteni, hogy a barátai csak viccelnek vele, vagy valójában bántó szándékkal viselkednek.*
Az UNICEF Magyarország széleskörű felmérést végzett a magyar középiskolás gyerekek iskolai zaklatással kapcsolatos tapasztalatairól. A felmérésből kiderül, hogy a válaszadók 66%-a tapasztalt tanulmányai során rendszeresen fizikai, lelki, vagy verbális bántalmazást, az esetek közel felében mindez napi szinten történt. A bántalmazások elkövetői jellemzően az osztálytársak, azonban vannak esetek, amikor az iskolai közösség más tagjai azok. A bántalmazó viselkedésben alkalmanként pedagógusok is érintettek, a válaszadók 21 százaléka számolt be ilyen esetről. **
Munkahelyi zaklatásról akkor beszélünk, ha valakit tartósan, célzottan negatív bánásmód ér a munkahelyén, ami érzelmi, mentális vagy fizikai egészségét is károsíthatja, kihat a munkavégzésére, valamint a magánéletére. A zaklatás gyakran pszichoszomatikus tüneteket okoz, például alvászavarokat, szorongást, motivációhiányt vagy addikciókat. A leggyakoribb formái közé tartozik a nemi, életkori, etnikai vagy szexuális alapon történő verbális, fizikai vagy érzelmi bántalmazás, kirekesztés, megfélemlítés, illetve a méltóságot sértő bánásmód.
A munkahelyi zaklatás azonban nem minden esetben könnyen felismerhető. A mobbing, vagyis a csendes zaklatás észrevétlen – ilyen például a diszkrimináció, a pletykák terjesztése, állandó kritizálás, vagy az is, ha figyelmen kívül hagyják a munkavállaló munkával kapcsolatos ötleteit. A munkavállalók gyakran hosszú ideig egyedül próbálnak megküzdeni a helyzettel, mielőtt segítséget kérnének.
A bántalmazás az élet bármely területén megjelenhet, de semmilyen formában nem elfogadható. Senki sem érdemli meg, és a bántalmazott soha nem felelős a kialakult helyzetért.
Gyógyhír Magazin
Gyógyhír Magazin
Gyógyhír Magazin
Gyógyhír Magazin
Gyógyhír Magazin
Gyógyhír Magazin
Gyógyhír Magazin
